دکتر مهدی مقتدائی » بیماری های زانو » جراحی آرتروسکوپی زانو

جراحی آرتروسکوپی زانو

زانو درد یکی از مشکلات رایج در میان افراد با رده های سنی مختلف است. که می تواند به دلایل متعددی مانند کهولت سن، پوکی استخوان، بیماری های مفصلی مانند روماتیسم، ایستادن های طولانی مدت، ورزش های سنگین و … بروز پیدا کند. معمولا زمانی که برای درمان زانو درد به پزشک مراجعه می نمایید، با توجه به دلایل و میزان درد روش های درمانی مختلفی برای شما تجویز می شود. جراحی آرتروسکوپی زانو نوعی روش درمانی تهاجمی است که به منظور تسلط بر مفاصل زانو و برطرف نمودن مشکلات آن ها تجویز می شود. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با مزایا و معایب جراحی آرتروسکوپی زانو و همچنین مراقبت های بعد از آن به طور کامل آشنا کنیم.

جراحی آرتروسکوپی زانو

جراحی آرتروسکوپی زانو چیست؟

همانطور که گفته شد آرتروسکوپی زانو نوعی جراحی است. که متخصص ارتوپد به منظور مشاهده کامل مفصل زانو و برطرف نمودن مشکلات مفصلی آن را تجویز می نماید. جراحی آرتروسکوپی زانو به جرات تحولی عظیم در حوزه درمان مشکلات زانو  می باشد، زیرا حرکات فرد را پس از درمان مانند دیگر روش های جراحی محدود نمی کند. از طرفی برای انجام این روش نیازی به برش های بزرگ و عمیق روی زانو نیست. از کاربردهای جراحی آرتروسکوپی زانو می توان به موارد زیر اشاره نمود.

• در صورت پارگی مینیسک زانو می توان آن را خارج نموده و قسمت پاره شده را ترمیم نمود.
  • خارج کردن غضروف های مفصلی آسیب دیده
  • بازسازی نمودن لیگامان صلیبی که دچار پارگی شده است.
  • خارج نمودن غضروف و یا تکه استخوان هایی که در مفصل زانو رها و موجب بروز مشکلات زانو شده اند.
  • بیرون آوردن بافت های سینوویال که دچار التهاب و بیماری شده است.

روش انجام جراحی آرتروسکوپی زانو به گونه ای است که لوله فلزی توخالی با قطری به اندازه یک نی (آرتروسکوپ) که یک سمت آن دوربین قرار دارد وارد فضای مفصلی زانو می شود، سمت دیگر این لوله ها به مانیتور متصل می باشد.

متخصص ارتوپد با ایجاد یک برش روی زانو لوله را وارد زانو و سپس تصاویر مرتبط با مفصل را تهیه می نماید. از طرفی سر این لوله یک منبع نور قوی وجود دارد که موجب بهتر دیده شدن تصاویر می شود. برش دیگری نیز روی زانو ایجاد می شود که پزشک از طریق آن مایعاتی را وارد مفاصل می نماید. به این وسیله پزشک ابتدا مایع کدر داخل مفاصل را خارج نموده و مایعات شفاف را جایگزین آن می نماید.

این کار موجب بهتر دیده شدن مفاصل و افزایش حجم مفاصل می شود. به این ترتیب پزشک می تواند قسمت های آسیب دیده را به راحتی تشخیص دهد، پس از آن برش دیگری روی زانو ایجاد می شود که جراح با وارد کردن دستگاه مخصوص قسمت های آسیب دیده را خارج می نماید و قسمت های برش خورده بخیه و پانسمان می شوند.

مزایا و معایب جراحی آرتروسکوپی زانو

مزایا

استفاده نمودن از این روش فرایند جراحی را بسیار راحت تر می کند.
بیمار پس از درمان درد بسیار کمتری را نسبت به سایر روش های جراحی زانو تحمل می نماید.
دوران نقاهت پس از درمان بسیار کوتاه تر از سایر روش های درمانی است.
از آنجایی که برش های کوچک تری روی زانو زده می شود. احتمال التهابات پس از جراحی نیز کاهش می یابد.
بیمار پس از چند روز می تواند به محل کار خود باز گردد.
هزینه پایین تر نسبت به سایر روش های جراحی زانو از دیگر مزایای این روش محسوب می شود.
کاهش عوارض جانبی درمان

معایب

معمولا این روش جراحی نسبت به سایر روش های تهاجمی درمان زانو از معایبی برخوردار نمی باشند. اما قطعا این روش نیز می تواند با عوارض جانبی همراه باشد. از عوارض احتمالی جراحی آرتروسکوپی زانو می توان به موارد زیر اشاره نمود:
آسیب دیدگی عروق و بافت های اطراف مفاصل درمان شده
بروز عفونت زانو جراحی شده
آسیب دیدگی داخل مفصل
ترمبوآمبولی
احتمال شکستن تجهیزات درون زانو
همارتروز یا همان خونریزی های داخلی مفصل
دیستروفی سمپاتیک

مراقبت های بعد از جراحی آرتروسکوپی

مراقبت های بعد از جراحی آرتروسکوپی زانو

مراقبت های لازم در بیمارستان

– منتقل نمودن بیمار به قسمت ریکاوری بلافاصله پس از جراحی
– معمولا بیمار در صورتی که دچار مشکلات جدی نشود، 1 تا 2 ساعت پس از جراحی از بیمارستان مرخص می شود.
– بیمار به هیچ عنوان نمی تواند به تنهایی از بیمارستان مرخص شود و باید حتما همراه داشته باشد.

مراقبت های لازم در منزل

– تا چند روز اول پس از جراحی باید چند بار در روز از کمپرس یخ به مدت 20 تا 30 دقیقه استفاده شود. این کار تاثیر بسیار زیادی در کاهش درد و تورم پا دارد.
– پانسمان پا باید کاملا خشک نگه داشته شود. همچنین باید به موقع در فاصله زمانی مشخص پانسمان را تعویض نمود.
– تا دو روز پس از ترخیص از بیمارستان باید پای خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. این کار به کاهش درد و تورم پس از جراحی کمک می نماید.
– تا پایان دوران نقاهت باید برای حرکت از واکر و یا عصا استفاده شود.
– تمرینات ورزشی تجویز شده باید به درستی و به صورت روزانه انجام شوند.
– استفاده نمودن از زانوبند هنگام راه رفتن الزامی است.

نکته: در صورت مشاهده هرگونه علائم تب و لرز، درد شدید و مداوم، احساس درد در عضلات ساق پا و قرمز شدن اطراف زانو باید هرچه سریع تر برای بررسی های دقیق تر به مراکز پزشکی مراجعه نمایید.

هزینه های جراحی آرتروسکوپی زانو

جراحی آرتروسکوپی زانو یکی از مدرن ترین و جدیدترین تکنولوژی های دنیا است. که هزینه آن به عوامل مختلفی مانند میزان مشکلات زانو و مدت زمان مورد نیاز جهت درمان بستگی دارد. اما به طور کلی هزینه این جراحی تحت تاثیر عوامل زیر متفاوت است.

• معاینات انجام شده توسط پزشک
  • آزمایشات و تصویربرداری های مورد نیاز پیش از جراحی
  • خصوصی و یا دولتی بودن بیمارستان
  • بیمه مورد استفاده جهت درمان (تکمیلی، تامین اجتماعی و … )
  • تخصص و تجربه پزشک که تاثیر بسیار زیادی در تعیین دستمزد او دارد.
  • شهر مورد نظر جهت درمان