دکتر مهدی مقتدائی » آسیب های ورزشی زانو » شایع ترین آسیب های ورزشی زانو؛ علائم تا درمان

شایع ترین آسیب های ورزشی زانو؛ علائم تا درمان

اگر می خواهید ورزش سنگین انجام دهید و نگران آسییب های ورزشی هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بی شک ورزش کردن به طور مداوم و سنگین آسیب های زیادی را نیز در پی خواهد داشت. ورزشکاران حرفه ای بیشتر در معرض انواع عارضه ها و آسیب های جدید قرار می گیرند. آسیب های ورزشی زانو یکی از شایع ترین مشکلاتی است که برای ورزشکاران رخ می دهد.

آسیب دیدگی زانو در انواع ورزش ها

ورزش ها و فعالیت ها مختلفی هستند ک سبب می شود در مدت زمان طولانی مدت و یا بلند مدت سبب آسیب رساندن به زانو می شوند؛ ورزشهایی مانند فوتبال، ژیمناستیک، والیبال، دو میدانی و …. بیشترین سهم را در آسیب رساندن به زانو ها و پا ها دارند.

عوامل موثر بر آسیب دیدگی شدید زانوها

در این دسته از ورزش ها، برخورد، فشار، ضربه، کشیدگی بیش از حد زانوها، توقف و یا حرکت های ناگهانی، تغییر جهت به کمک پاها و فرود آمدن ناگهانی سبب می شود که زانوها به طور جدی آسیب ببینند.

از آنجایی که زانو حرکتی لولایی دارد، می تواند در جهت های مختلف حرکت کند، بچرخد و تکان بخورد و وجود هر اختلالی که سبب شود این اعمال مختل شوند، بدین معنا است که زانو آسیب دیده است.

انواع آسیب هایی که می تواند در عملکرد درست زانو ها اختلال ایجاد کند

انواع آسیب های ورزشی برای زانو که ممکن است رخ دهد؛ می تواند شامل موارد زیر باشد:

1. شکستگی زانوها با ورزش کردن

ضربات شدیدی که در اثر برخورد در انواع ورزش ها به زانو وارد می شود؛ سبب شکسته شدن استخوان زانو یا همان دررفتگی کشکک زانو گی می شود.

2. صدمه دیدن رباط صلیبی قدامی

ورزش هایی مانند فوتبال که پاها نقش اصلی را در اجرای بازی دارند، دچار این عارضه می شوند؛ چرا که حرکت های ناگهانی و پرش های زیاد سبب پارگی ACL یا همان پارگی رباط صلیبی قدامی می شود.

3. در رفتگی زانو ها

در ورزش های تماسی و زمین خوردن های بیش از حد، جابجایی استخوان های زانو اتفاق می افتد.

4. اشک مینیسک

هنگامی که ورزشکاران با پارگی غضروف مواجه می شوند، قطعا به آسیب دیدگی از نوع مینیسک بر خواهند خورد. مینیسک تکه های لاستیکی هستند که میان استخوان های و غضروف ها قرار دارند و این تکه ها در اثر ورزش های سنگین و افزایش سن پاره می شوند. از علائم شایع پارگی مینیسک می توان به درد، گرفتگی و تورم زانوها اشاره نمود.

5. التهاب بورسیت ها

این بورسیت ها کیسه های مایعی هستند که سبب می شوند تا رباط های زانو به راحتی روی یکدیگر بلغزند و حرکت کنند. از جمله اختلال در عملکرد این بخش ها، ضربه و فشار بیش از اندازه است که سبب تورم در این بخش ها می شود.

6. زانوی جهنده

این آسیب دیدگی زانو در ورزشکاران بسیار شایع می باشد. در این عارضه، التهاب تاندون رخ می دهد.

7. آسیب دیدگی رباط وثیقه

در انواع ورزش های سنگین  و ضربات ناگهانی: در این نوع از آسیب دیدگی زانو با ورزش، رباط جانبی ران، که ران را به استخوان ران متصل می کند دچار اختلال در عملکرد و کارایی می شود.

8. دچار شدن به سندروم باند ایلیوتیبیال

در ابتدا باید گفت که این عارضه و آسیب دیدگی برای ورزشکاران و دوندگان سرعتی رخ می دهد. باند ایلیوتیبیال در بخش خارجی زانو ها قرار گرفته است که با قسمت خارجی مفصل تماس پیدا کند و دچار ساییدگی می شود. ورزشکار باید برای مدتی طولانی دست از فعالیت بکشد تا باند ایلیوتیبیال بهبود یابد.

علائم آسیب های ورزشی زانو چیست؟

هنگامی که زانوهای شما در اثر عوامل گوناگونی، دچار آسیب دیدگی شود، علائم بسیار زیادی وجود دارد که نمود پیدا می کنند. این علایم بسیار شایع و قابل فهم می باشند.

درد

حس درد اولین نشانه ای است که در زانوهای خود با آن مواجه خواهید شد. به هر میزانی که درد در ناحیه زانوها و پاهای شما بیشتر باشد، در واقع آسیب جدی تری شما را تهدید می کنند.

خم شدن دشوار زانوها

با وجود آسیبی جدی زانوهای شما بسیار حساس می شوند به طوری که حرکت کردن، خم کردن . تکان دادن زانوها بسیار دشوار خواهد بود.

قفل شدن زانوها

اگر زانوی شما دچار آسیب دیدگی جدی ای شده باشد، در هنگام حرکت و فعالیت به طور ناگهانی قفل می کند به طوری که ممکن است تعادل شما از بین برود و ایستادن برایتان غیر ممکن شود.

عدم تحمل وزن

با هر آسیب بزرگ و یا کوچکی زانوهای شما ضعیف میشوند به طوری که تحمل وزنتان حتی به طور متعادل بر روی زانوها دشوار خواهد بود.

صداهای زانو

در انواع آسیب های ورزشی زانو، در اثر جابجایی بخش های زانو و ساییدگی مفاصل ممکن است صداهایی شنیده شود.

کبودی و قرمزی: از بارزترین علائم آسیب دیدگی زانو در اثر ورزش کردن، می توان به کبودی و یا قرمز شدن ناحیه زانوها اشاره نمود. در این مورد باید این نشانه را جدی بگیرید.

درمان آسیب ورزشی به زانو را از زبان بهترین متخصص ارتوپد بشنوید:

درمان آسیب های زانو ناشی از ورزش کردن

آسیب های ورزشی زانو، در دسته آسیب های قابل برطرف شدن قرار دارند؛ برخی از آنها به گونه ای هستند که حتی با درمان های خانگی رفع خواهند شد و در مقابل در برخی آسیب های ورزشی زانو حتما باید به پزشک مراجعه نمود.

در ادامه به چند راه درمان برای برطرف کردن آسیب های کوچک و یا جدی زانوها ناشی از ورزش کرده ارائه می دهیم:

1. برخی عارضه ها و التهابات را میتوان به دستور و زیر نظر پزشک ارتوپد و با تزریق داروهایی مانند کورتیزون از بین برد

2. در پارگی و آسیب دیدگی های شدید، جراحی  توصیه می شود. معمولا در  این نوع جراحی ها از عمل آرتروسکوپی استفاده می کنند؛ که در این عمل نیازی به ایجاد شکاف های بزرگ برای انجام جراحی نمی باشد.

3. انجام تمرینهای مناسب برای توانبخشی زانوها در مراکز فیزیوتراپی و یا توانبخشی در بسیاری از موارد کارساز خواهد بود.

4. گاهی برخی از آسیب دیدگی ها دوران نقاهت دارند، در واقع ورزشکار فقط نیاز دارد تا در مدت مشخصی استراحت کند و فعالیت های سنگین با زانوهای خود انجام ندهد.

5. در مواردی دیگر آسیب های ورزشی زانو را تحریک های الکتریکی و زیر نظر پزشک برطرف خواهد کرد.

آسیب ورزشی به زانو در اکثر موارد درمان می شود و مشکل ساز نیست. اما به یاد داشته باشید در صورتی که می خواهید ورزش سنگین انجام دهید، در ابتدا به سلامت خود اهمیت دهید و از آسیب رسیدن به اعضا مختلف به خصوص زانو جلوگیری کنید. اگر هر نشانه ای از آسیب پیدا کردید به سرعت به بهترین متخصص زانو و ارتوپد مراجعه کنید تا از آسیب های جدی تر جلوگیری شود