دکتر مهدی مقتدائی » بیماری های زانو » صدای زانو یا تق تق کردن زانو به چه علت است؟

صدای زانو یا تق تق کردن زانو به چه علت است؟

یکی از پر تکرار ترین سوالات مراجعه کنندگان به مطب دکتر ارتوپد در خصوص صداهای زانو است. به عنوان مثال هنگام بالا رفتن از پله و یا حتی راه رفتن معمولی  می گویند گه زانو تق تق صدا می دهد.

علت ایجاد صدای زانو چیست؟

به طور کلی صدای مفاصل، که زانو هم شامل مفاصل دیگر هست، می تواند ناشی از وجود حباب هایی در مایع مفصلی باشد که هنگام حین حرکت مفصل این حباب باعث ایجاد صدا می شوند. زمانی که زانوی خود را خم و راست می کنید این حباب ها می ترکند و شما صداهایی را می شنوید.

همنچنین این صداها گاهی با حرکت تاندون های روی مفصل این صدا به وجود می آید. یعنی هنگام حرکت زانو، این تانون ها حرکاتی می کنند که باعث بروز صدا می شود.

صدای زانو نشانه خطر است؟؟

صداهای زانو به صورت کلی به دو صورت رخ می دهد:

صدا تق تق بدون درد:

به طور کلی اگر صدا بدون درد باشد یا ناراحتی برای فرد ایجاد نمی کند، می تاونیم بگوییم که نیازی نیست که نگران باشید و نیاز به درمان نیز ندارید.

صدا تق تق همراه با درد:

اما اگر صداها همراه درد باشد، به عنوان مثال در هنگام خم و راست کرد زانو، تق تق کند و یا خش خش کند و درد همراه آن باشد این صداها مهم است.

همچنین در صورتی که همراه با صدای زانو، زانو قفل کند، جز صداهای مهم هستند.

اگر همراه با تق تق کردن زانو، زانو متورم نیز شود، این صدا نیز جز صداهای پر اهمیت است.

به یاد داشته باشید در صورتی که همراه با تق تق کردن زانو، علائم فوق را نیز داشتید به پزشک متخصص ارتوپدی و یا بهترین جراح زانو مراجعه کنید.

درمان صدای زانو

در ابتدای درمان نیاز است تا شما به زانو خود استراحت بدهید و از فعالیت های سنگین که در نهایت منجر به بروز درد شدید تر و یا تشدید علائمتان شود، جلوگیری کنید.

همچنین باید سبک زندگی خود را تغییر بدهید و برای بهبود از تمرین هایی که منجر به تقویت عصلات می شود استفاده کنید.

بعد از مراجعه به پزشک متخصص ارتوپدی ممکن است پزشک برای شما داروهای ضد التهاب تجویز کند تا درد و تورم را در زانوی شما کاهش دهد.

در مرحله بعدی ممکن است پزشک باری شما تیپینگ زانو را تجویز کند. در صورتی که طبق تجویز پزشک نیاز باشد تا مدتی زانوی خود بی حرکت نگه دارید، باید از بریس زانو استفاده کنید.

در صورتی که زانوی شما رد رفته باشد و یا استخوانی از آن شکسته باشد باید زانو را گچ گرفته و یا آتل ببندید تا جوش بخورد.

فیزیوتراپی برای رفع درد زانو

گاهی نیاز است  پزشک برای تقویت عضلات پا از فیزیوتراپی کمک بگیرد، تا عملکرد و کارایی زانو بهبود یابد.

همچنین در موارد خاص ممکن است از درمان های زیر استفاده شود:

• ماساژ درمانی
  • تزریق prp
  • الکتروتراپی
  • مگنت تراپی و…

وزش برای رفع صداهای زانو

در صورتی که علت بروز صداهای زانو غضروف ها، بالا رفتن سن، تحلیل رفتن غضروف ها، ضعیف شدن عضلات پا باشد می توانید با انجام ورزش هایی که پزشک برای شما تجویز می کند، زانوی خود رابهبود بخشید.

پیشگیری از صدادادن زانو

تق تق کردن زانو عموما زمانی رخ می دهد که زانو خود را خم و راست می کنید و یا هنگام بلند شدن و نشستن این صداها شنیده می شود. برای پیشگیری از بروز این مشکل می توانید  موراد گفته شده در ذیل را رعایت کنید:

• هنگام بلند شدن، به شکل صحیح اینکار را انجام دهید:

زمانی که می خواهید  روی زانو بلند شوید، راستای قررا گیری زانو باید زا نوک انگشتانتان جلوتر باشد

• پاهای خود را قوی تر کنید:

بهترین روش برای جلوگیری از بروز تق تق کردن زانو،تقویت عضلات پا، عضلات چهارسر ران و همسترینگ است

• بهبود بخشیدن به دامنه حرکتی مچ پا
  • از کارهایی که منجر به درد زانو می شود جلوگیری کنید

در حالی که زانو شما صدا می دهد و تق تق می کند اگر علائمی همچون درد، تورم، قفل کردن زانو را ندارید، نگران نباشید. این صداها مشکلی برای شما به وجود نمی آورند. اما اگر این صداهارا همراه با علائم داشتید، حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید ممکن است این صداها همراه با درد نشانه بیماری های پیش زمینه ای مانند آرتروز زانو باشد.

در صورتی که سوال در خصوص صداهای زانو داشتید می توانید از طریق کادر زیر از دکتر مهدی مقتدایئ فوق تخصص زانو بپرسید.