دکتر مهدی مقتدائی » جراحی زانو » تاثیر چاقی و اضافه وزن بر زانو و مفاصل
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

تاثیر چاقی و اضافه وزن بر زانو و مفاصل

تاثیر اضافه وزن بر زانو و مفاصل به قدری است که می‌تواند مشکلات متعددی به وجود آورد. افزایش وزن و چاقی می‌تواند موجب ایجاد فشار مضاعف بر روی زانوها شده و عوارضی مانند التهابات زانو و آسیب به بافت‌های غضروفی را منجر شود. معمولا افرادی که دچار اضافه وزن هستند، در هنگام راه رفتن زانو درد را تجربه می کنند. این افراد بیشتر از افرادی که وزن استاندارد دارند در معرض بیماری های زانو مانند آرتروز و روماتیسم قرار دارند. در ادامه این مطلب به تاثیر اضافه وزن بر زانو خواهیم پرداخت.

اضافه وزن و زانو درد

تاثیر اضافه وزن بر زانو

اضافه وزن به وزن بیش از حد یک فرد متناسب با قد و ساختار بدنی اش اطلاق می‌شود. این وزن اضافی می‌تواند تاثیرات منفی بسیاری بر زانو داشته باشد. چاقی می‌تواند فشاری تا 4 برابر وزن بدن بر زانو به هنگام ایستادن و راه رفتن ایجاد کند. بنابراین کاهش وزن می تواند در بهبود وضعیت زانو تاثیر زیادی بگذارد.  تاثیرات اضافه وزن بر زانو عبارتند از:

فشار اضافی: افزایش وزن بر روی زانوها فشار اضافی ایجاد می‌کند. این امر می‌تواند باعث فشار بیشتر بر روی بافت‌های مفصلی شده و به عوارضی مانند التهابات زانو و آسیب به بافت‌های غضروفی را منجر شود.

التهابات: اضافه وزن می‌تواند باعث التهابات مفصلی در زانوها شود. این التهابات می‌توانند باعث درد، سفتی، و محدودیت حرکت شوند.

کاهش فعالیت: افراد با اضافه وزن ممکن است تمایل کمتری به فعالیت و تمرین داشته باشند، که این می‌تواند باعث ضعیف شدن عضلات اطراف زانو و کاهش پشتیبانی از زانو شود.

آسیب به بافت‌های نرم: افزایش وزن ممکن است باعث آسیب به بافت‌های نرم مانند رباط‌ها، عضلات و بافت‌های زانو شود.

آرتروز: وزن زیاد به مفاصل و غضروفی که از انتهای استخوان های شما محافظت می کند، فشار بیشتری وارد می کند. چربی اضافی بدن همچنین گاهی اوقات مواد شیمیایی موجود در خون را افزایش می دهد که مفاصل شما را ملتهب می کند.

هر دو مورد گفته شده می توانند منجر به بروز بیماری آرتروز زانو شوند. در این شرایط غضروف صاف و لغزنده ای که انتهای استخوان های مفصل را می پوشاند به آرامی از بین می رود. غضروف بافتی ژله ای است که سر مفاصل را میپوشاند و باعث می شود تا استخوان ها به راحتی کنار هم حرکت کنند. وقتی این بافت از بین می رود، استخوان ها هنگام حرکت کردن روی یکدیگر ساییده می شوند. این امر موجب التهاب مفصل زانو شده و درد و محدودیت حرکتی را به همراه دارد. چاقی و اضافه وزن یکی از عوامل موثر در بروز آرتروز است. وزن زیاد باعث می شوند تا فشار وارد بر مفصل زانو افزایش یابد و تخریب غضروف تا سرعت بیشتری صورت گیرد.

روماتیسم مفصلی: روماتیسم مفصلی از دیگرموارد تاثیر اضافه وزن بر زانو درد است. این بیماری نوعی بیماری خود ایمنی است که در آن بدن مفاصل و بافت خود را مورد حمله قرار می دهد. سلول های چربی در افزایش ترشح نوعی از ترکیبات شیمیایی در بدن موثر هستند. این ترکیبات باعث افزایش میزان التهاب در بدن شده و در بروز روماتیسم مفصلی موثر هستند. روماتیسم با درد و التهاب زانو همراه است و این علائم می تواند در افراد چاق شدید تر نیز باشد.

تاثیر کاهش وزن بر زانو درد

کاهش وزن می تواند تاثیر زیادی در کاهش فشار وارد بر زانو داشته باشد. در افرادی که اضافه وزن دارند، به ازای کم کردن هر کیلو وزن، 4 کیلو از فشار وارد بر زانو کاسته می شود. بنابراین کاهش وزن حتی به مقدار کم، تغییر زیادی را در فشار وارد بر زانو ایجاد می کند. حتی اگر زانو درد شما به دلیل اضافه وزن نباشد، با کاهش وزن می توانید درد زانو و علائم بیماری های زانو را تا حد زیادی کاهش دهید.

مزایای کاهش وزن برای زانو:

  • کاهش فشار وارده بر زانو
  • کاهش فشاری که به مفاصل وارد می شود
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های زانو

از دست دادن حتی مقدار کمی وزن، می تواند در سلامت زانو شما تاثیر بسیاری را ایجاد کند. حتی اگر اکنون به زانو درد و مشکلات زانو مبتلا نیستید، با متعادل نگه داشتن وزن خود می توانید از بروز بیماری های زانو در آینده جلوگیری کنید. مشکل افرادی که اضافه وزن دارند، فقط چاقی نیست بلکه سلول های چربی می توانند هورمون هایی را ترشح کنند که باعث التهاب زانو و مفاصل می شود. بنابراین بهتر است با ورزش و تغذیه سالم، زیر نظر پزشک وزن خود را به تعادل برسانید.

سوالات متداول

بیشتر بخوانید: ورزش های مناسب تقویت زانو

نتیجه گیری

اضافه وزن می‌تواند تاثیرات منفی زیادی بر زانوها از جمله افزایش فشار بر زانوها، افزایش خطر بروز آرتروز و التهابات مفصلی، کاهش حرکت و انعطاف‌پذیری زانوها و آسیب به بافت‌های زانو داشته باشد. برای حفظ سلامتی زانوها در افراد با اضافه وزن، کاهش وزن، انجام ورزش‌های مناسب و تغذیه سالم بسیار مهم هستند. همچنین، مشاوره پزشکی و فیزیوتراپی نیز می‌تواند در این زمینه مفید باشد.

دکتر مهدی مقتدایی

متخصص ارتوپد، فلوشیپ جراحی زانو
دکترای حرفه ای: پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران 1378
دکترای تخصصی: رتبه اول بورد ارتوپدى كشور دانشگاه علوم پزشكى تهران ١٣٨٤
فلوشیپ: جراحی زانو از دانشگاه علوم پزشکی ایران

برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع با پزشک