دکتر مهدی مقتدائی » استخوان و مفاصل » 6 علت شایع خشکی زانو

6 علت شایع خشکی زانو

خشکی زانو یکی از مشکلات افراد مسن و همچنین افرادی است که از لحاظ بدنی بسیار فعال می‌باشند. در واقع سفتی زانو به دلیل کاهش انعطاف پذیری و یا عدم تعادل عضلانی در پاها رخ می‌دهد که از شایعترین دلایل آن آرتریت و یا آسیب به زانو می‌باشد. در ادامه‌ی این مقاله به توضیحات بیشتری در مورد علت خشکی زانو می‌پردازیم.

دلایل اصلی خشکی زانو

علت خشکی زانو می تواند موارد مختلفی را شامل شود که در ادامه به بررسی چند مورد از آنها می پردازیم.

آسیب به منیسک زانو

منیسک‌ها 2 غضروف به شکل C هستند که در داخل مفصل زانو قرار دارند و به عنوان ضربه گیر در استخوان‌های تشکیل دهنده‌ی مفصل زانو عمل می‌نمایند. هرگونه چرخش ناگهانی زانو می‌تواند منجر به پارگی و یا آسیب به منیسک زانو شود. این اتفاق در بین ورزشکاران و یا در میان افرادی که فعالیت‌های بدنی شدیدی دارند دیده می‌شود.
با افزایش سن و تحلیل منیسک‌ها احتمال پارگی منیسک‌ها نیز افزایش می‌یابد که می تواند علت خشکی زانو باشد.
با پاره شدن منیسک صدای ترقه مانند شنیده می‌شود و پس از آن به تدریج خشکی زانو شروع می‌شود، افرادی که دچار آسیب و یا پارگی به منیسک می‌شوند ممکن است بتوانند همچنان راه بروند اما علائمی را خواهند داشت که عبارت است از:

• خشکی زانو
  • تورم و التهاب
  • قفل شدن زانو
  • از بین رفتن دامنه‌ی حرکتی زانو
  • احساس بیرون آمدن زانو
علت خشکی صبحگاهی مفصل زانو

آسیب به رباط‌ها

از دیگر علت خشکی زانو می توان آسیب به رباط ها را نام برد. رباط‌ها رشته‌های از جنس فیبر هستند که منجر به اتصال استخوان‌ها می‌شوند. رباط‌های زانو منجر به اتصال استخوان ران به استخوان درشت نی ساق پا می‌شوند و در اثر ضربه و یا حرکات ناگهانی ممکن است دچار پارگی شوند، علائمی که پس از پارگی رباط زانو احساس می‌شود عبارت است از:

• خشکی زانو
  • درد در مفصل زانو
  • عدم تعادل
  • تورم زانو

بیشتر بخوانید: ورزش های زانو و حرکات اصلاحی

شکستگی استخوان زانو

شکستگی در هر کدام از استخوان‌های زانو می‌تواند منجر به خشکی و علت خشکی زانو شود. پس از شکستگی ابتدا درد آغاز می‌شود و سپس علائم با خشکی و عدم توانایی جهت حرکت دادن زانو ادامه پیدا خواهند کرد.
حتی پس از درمان و بهبود شکستگی استخوان نیز برخی از بیماران با خشکی در زانو مواجه هستند که با برنامه‌های فیزیوتراپی و ماساژ درمانی بهبود خواهند یافت.

تاندونیت زانو

تاندون‌ها رشته‌های نرم و محکمی هستند که منجر به اتصال عضلات به استخوان‌ها می‌شود. تاندونیت زانو که به دلیل التهاب و یا دژنراسین تاندون‌های زانو به وجود می‌آید یکی از دلایل خشکی زانو می‌باشد و معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از مفصل زانو ایجاد می شود. آسیب به تاندون‌ها علاوه بر علت خشکی زانو می‌تواند دامنه‌ی حرکتی مفصل زانو را محدود نماید.
تاندونیت بیشتر در قسمت جلوی زانو رخ می‌دهد، تاندونیت کشکک و تاندونیت عضله چهار سر دو نوع از انواع رایج تاندونیت هستند که می‌توانند در خشکی زانو نقش عمده‌ای داشته باشند.

آرتروفیبروز

آرتروفیبروز که تحت عنوان سندرم خشکی زانو نیز شناخته می‌شود بر اثر تشکیل بافت اسکار در اطراف مفصل زانو ایجاد می‌شود. معمولاً پس از جراحی‌هایی که در زانو انجام می‌شود مانند جراحی تعویض مفصل زانو و یا جراحی رباط زانو تعدادی از بیماران ممکن است آرتروفیبروز را تجربه نمایند.
به جز خشکی زانو برخی دیگر از علائم آرتروفیبروز عبارتند از:

• درد در ناحیه زانو که به مرور شدت می‌یابد.
  • تورم و افزایش دما در اطراف زانو
  • خم شدگی زانو در هنگام راه رفتن

آرتریت

3 نوع از آرتریت‌ها می‌توانند علت خشکی زانو و درد در ناحیه زانو شوند که عبارتند از:

رماتیسم مفصلی

آرتریت روماتوئید یا رماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی می‌باشد که سیستم ایمنی بدن به بافت‌های خود حمله می‌نماید و معمولاً هر 2 زانو را به طور همزمان درگیر می‌نماید.
تورم در غشاء سینوویال (غشای نازکی که پوشش داخلی مفصل زانو را پوشانده است) در افراد مبتلا به آرتریت رماتوئید یکی از دلایل اصلی خشکی، سفت شدن و درد زانو می‌باشد.

آرتروز

استئو آرتریت یا آرتروز به دلیل سائیدگی و یا پارگی غضروفی که بین استخوان‌ها قرار گرفته است رخ می‌دهد. با تحلیل غضروف داخل زانو، اصطکاک و سائیدگی استخوان‌های زانو نیز آغاز می‌شود و به تدریج زائده‌های استخوانی در زانو به وجود می‌آیند که منجر به خشکی و سخت شدن حرکات مفاصل زانو می‌شود.
افراد مسن و میانسال که در سنین 55 تا 64 سالگی قرار گرفته‌اند بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

آرتریت پس از سانحه

برخی از آسیب‌هایی که به زانو وارد می‌شود مانند پارگی منیسک و رباط می‌تواند احتمال آسیب به زانو را بلند مدت افزایش دهد و در طی زمان منجر به بیماری به نام آرتریت پس از سانحه می‌شود و علت خشکی زانو خواهد شد.
برخی از علائم آرتریت پس از سانحه عبارتند از:

• خشکی و سفت شدن زانو
  • تورم در مفاصل زانو که منجر به سخت شدن حرکات زانو می‌شود