دکتر مهدی مقتدائی » تعویض مفصل » تاثیر اضافه وزن در جراحی تعویض مفصل به چه صورت است؟
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

تاثیر اضافه وزن در جراحی تعویض مفصل به چه صورت است؟

افرادی که اضافه وزن دارند برای انجام جراحی تعویض مفصل زانو و جراحی تعویض مفصل لگن نیاز دارند تا قبل از جراحی حتما نسبت به کم کردن وزن خود اقدام کنند. چرا که انجام این کار باعث شده تا بیمار، بدن سالم تری را داشته باشد. قبل از انجام جراحی شاخص BMI بیمار مورد بررسی قرار می گیرد. زمانی که این مقدار بالا باشد فرد با مشکلات زیادی قبل و بعد از جراحی روبرو خواهد شد. ما در این نوشته قصد داریم تا در مورد تاثیر چاقی و اضافه وزن در جراحی تعویض مفصل زانو اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم پس تا انتهای نوشته همراه ما باشید.

تاثیر-اضافه-وزن-برروی-تعویض-مفصل-زانو

اضافه وزن قبل از جراحی تعویض مفصل

داشتن اضافه وزن و چاقی در افرادی که قصد انجام جراحی تعویض مفصل زانو را دارند کمی چالش برانگیز است چرا که اگر شاخص BMI بیمار بیش از 40 باشد بیمار بعد از جراحی با عوارض بسیار جدی روبرو خواهد شد. در حالی که افراد با وزن مناسب و ایده آل با عوارض کم تری روبرو خواهند شد.

BMI چیست؟

در مورد شاخص BMI باید گفت که یک نوع معادله ای است که به منظور بررسی میزان چربی بدن به نسبت قد انجام می شود. هر چقدر مقدار این شاخص بالاتر باشد نشان دهنده جمع شدن چربی زیاد در بدن است. شاخص BMI عبارتند از:

18-24: نرمال

25-29: اضافه وزن

30-39: چاق

40-49: چاقی خطرناک

افرادی که اضافه وزن بالایی دارند احتمال ابتلا به بیماری ها در آن ها به نسبت افزایش می یابد این موضوع باعث شده تا خطرات و عوارض مربوط به جراحی نیز به نسبت افرایش یابد. این موارد عبارتند از:

ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی

دیابت نوع 2

سندروم متابولیک

آپنه انسدادی خواب

با توجه به اهمیت این موضوع لازم است تا قبل از جراحی تعویض مفصل زانو حتما شرایط سلامتی بیمار مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان از ایجاد هر نوع مشکلی در حین جراحی یا بعد از جراحی جلوگیری کرد.

فواید وزن مناسب در بدن

از جمله فواید داشتن وزن مناسب در زانو درد عبارتند از:

  • کم شدن فشار برروی مفاصل زانو
  • تنظیم هورمون ها
  • کم شدن درد زانو ها
  • بهبود تنفس
  • کم شدن سکته قلبی و مغزی
  • بهتر شدن توانایی راه رفتن
  • سلامتی عمومی فرد

بیشتر بخوانید: مهم ترین نکات برای آمادگی قبل از تعویض مفصل زانو

عوارض وزن بالا در جراحی تعویض مفصل

هستند افرادی که وزن بالایی دارند و در مقابل از سلامت جسمی کاملی نیز برخوردار هستند ولی این موضوع تاثیر منفی آن را برروی جراحی کم نمی کند. از جمله عوارض مروبوط به جراحی تعویض مفصل زانو در افراد چاق عبارتند از:

  • منجر به ایجاد عفونت های سطحی زخم و عفونت های مفصل مصنوعی می شود همچنین ترمیم شدن زخم را به تاخیر می اندازد.
  • انجام جراحی تعویض مفصل زانو باعث شده تا درد زانو کاهش و دامنه حرکتی او افزایش یابد. ولی افرادی که اضافه وزن دارند به چنین موردی دست نخواهند یافت.
  • امکان ایجاد مشکلاتی در جایگذاری پروتز اعم از شکستن و شل شدگی وجود دارد.
  • احتمال لخته شده خون بعد از جراحی در افراد چاق وجود دارد.
  • ممکن است افراد چاق به آمبولی ریه بعد از جراحی دچار شوند یعنی خون در ریه ها لخته شود.

با توجه به تمامی این موارد اگر اضافه وزن دارید بهتر است ابتدا نسبت به کاهش وزن خود و رسیدن وزن ایده آل اقدام کنید تا از عوارض ایجاد شده بعد از جراحی پیشگیری کرده باشید.

بیشتر بخوانید: مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

به منظور کاهش وزن لازم است تا از یک رژیم غذایی خاصی پیروی کنید علاوه بر آن ورزش کردن را به هیچ عنوان از برنامه خود حذف نکنید. از جمله عوامل موثر در کاهش وزن عبارتند از:

  • سعی کنید تا در وعده های غذایی خود میوه، سبزیجات، گوشت بدون چربی و لبنیات کم چرب را قرار دهید.
  • از مقدار زیادی آب در طول روز استفاده کنید.
  • از مصرف نوشیدنی هایی که شیرین هستند خودداری کنید.
  • سعی کنید فعالیت فیزیکی و ورزش کردن را افزایش دهید.
  • افرادی که از درد لگن رنج می برند فعالیت هایی مثل شنا، دوچرخه سواری را انجام دهند تا به مفاصل فشار زیادی وارد نشود.

تاثیر اضافه وزن در حین جراحی تعویض مفصل زانو

متخصص ارتوپدی قبل از اقدام به جراحی ابتدا می بایست بیمار را تحت بی هوشی عمومی قرار دهد این موضوع در افرد چاق کمی سخت تر انجام می شود چرا که آناتومی بدن آن ها کاملا متفاوت است.

مدت زمان انجام جراحی تعویض مفصل زانو معمولا حدود 2 تا 3 ساعت می باشد ولی این زمان برای افراد عادی به شمار می رود و به طبع در افراد چاقی زمان گفته شده بیشتر می شود. نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که هر چقدر طول زمان جراحی بیشتر شود عوارض بعد از جراحی نیز افزایش می یابد.

کاهش وزن در افراد چاق باعث می شود تا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو تحرک بدنی بیشتر داشته باشند از همه مهم تر در زمان راه رفتن به مفصل جایگزاری شده فشار کمتری وارد شود و از همه مهم تر نتیجه بسیار مطلوبی را از جراحی خود نیز دریافت کرد.  

کلام آخر

داشتن وزن مناسب برای انجام جراحی تعویض مفصل زانو باعث شده تا بهترین نتیجه را از جراحی خود دریافت کنید. ولی توجه داشته باشید کاهش وزن در افرادی که چاق هستند نباید بیش از اندازه باشد چرا که باعث شده تا فرد در معرض ابتلا به بیماری های مختلف قرار گیرد علاوه بر آن امادگی وی نیز قبل از جراحی به نسبت کاهش پیدا می کند. پس به منظور انجام این جراحی حتما به بهترین متخصص ارتوپدی در تهران مراجعه کنید و ایشان در مورد کاهش وزن خود قبل از جراحی مشورت بگیرد.

دکتر مهدی مقتدایی

متخصص ارتوپد، فلوشیپ جراحی زانو
دکترای حرفه ای: پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران 1378
دکترای تخصصی: رتبه اول بورد ارتوپدى كشور دانشگاه علوم پزشكى تهران ١٣٨٤
فلوشیپ: جراحی زانو از دانشگاه علوم پزشکی ایران

برچسب ها:
مقالات مرتبط
داروهای بعد از تعویض مفصل زانو

داروهای بعد از تعویض مفصل زانو

داروهای بعد از تعویض مفصل زانو یکی از مهم‌ترین مواردی است که به‌منظور کاهش درد، پیشگیری از عفونت و کمک به بهبود سریع‌تر بیمار...

مسافرت بعد از تعویض مفصل زانو

مسافرت بعد از تعویض مفصل زانو

مسافرت بعد از تعویض مفصل زانو نیاز به برنامه‌ ریزی دقیق و رعایت نکات مراقبتی خاصی دارد تا بهبودی به بهترین شکل ممکن ادامه یابد و...

پانسمان بعد از تعویض مفصل زانو

پانسمان بعد از تعویض مفصل زانو

پانسمان بعد از تعویض مفصل زانو نقش بسیار مهمی در روند بهبود و پیشگیری از عفونت‌های پس از جراحی دارد. با توجه به اینکه تعویض مفصل...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع با پزشک