دکتر مهدی مقتدائی » آسیب های ورزشی زانو » شایع ترین آسیب های ورزشی لگن
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

شایع ترین آسیب های ورزشی لگن

یکی از متداول ترین مشکلات در بین ورزشکاران آسیب دیدگی های ناحیه لگن می باشد. زمانی که ورزشکاران حرکات بدنی چرخشی و پیچیده ای را در حین ورزش انجام می دهند ممکن است از ناحیه لگن دچار مشکل شوند.

آناتومی لگن انسان ها بسیار پیچیده است بنابراین همین موضوع باعث می شود تا در صورت آسیب دیدگی تشخیص محل درد برای پزشک کمی دشوار باشد. نکته ای که در آسیب دیدگی ناحیه لگن بسیار حائز اهمیت می باشد این است که در زمان آسیب دیدگی به هیچ عنوان نباید از آن چشم پوشی کرد چرا که عدم درمان به موقع منجر به مزمن شدن درد می شود و زمانی که درد مزمن شود روند درمانی آن نیز کمی سخت تر انجام می شود.

ما در این مقاله قصد داریم تا در خصوص انواع آسیب دیدگی هایی که در حین ورزش ممکن است به ناحیه لگن وارد شود اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

شایع ترین آسیب های ورزشی لگن

ورزشکاران در زمان انجام فعالیت های بدنی ممکن است در بعضی از مواقع با توجه به سخت بودن فعالیت ورزشی دچار آسیب دیدگی شوند از جمله شایع ترین آسیب های ورزشی که ممکن است در ناحیه لگن رخ دهد عبارتند از:

پارگی لابروم

در داخل مفصل ران بافت نرمی قرار دارد که به آن لابروم گفته می شود. پارگی یا آسیب دیدگی لابروم در  زمان ورزش می باشد، بروز این عارضه منجر به ایجاد درد در فرد و عدم انجام فعالیت های روزانه خود می شود.

زمانی که پارگی لابروم در فرد ایجاد شده باشد از طریق جراحی آرتروسکوپی می توان پارگی ایجاد شده را ترمیم کرد. بعد از اتمام جراحی بیمار می بایست دوره نقاهتی را طی کند، در نهایت با انجام فیزیوتراپی بتواند کارهای روزانه خود را انجام دهد.

آسیب دیدگی تاندون

زمانی که ورزشکاران فعالیت های بدنی شدید و سنگینی را انجام می دهند امکان آسیب دیدگی تاندون در آن ها وجود دارد. در بعضی از مواقع این آسیب دیدگی شدید نیست یعنی تاندون ها خیلی کشیده نشده است که در اینصورت متخصص ارتوپدی چند روز استراحت را به همراه فیزیوتراپی به منظور درمان تجویز می کند.

ولی در صورتی که درصد آسیب دیدگی زیاد باشد تاندون نیاز به ترمیم دارد. آسیب دیدگی تاندون بیشتر در افراد جوان و آن هایی که فعالیت های سنگین بدنی انجام می دهند اتفاق می افتد.

بیشتر بخوانید: شایع ترین آسیب های ورزشی زانو

بورسیت لگن

در تمامی قسمتی های بدن اعم از شانه، ران، زانو، پاشنه کیسه های بسیار کوچکی به نام بورسیت قرار دارد، مایعاتی که درون این کیسه ها وجود دارد با قرارگیری در بین استخوان ها از سایش آن جلوگیری می کند.

بورسیت به التهاب بورس ها گفته می شود، در ناحیه لگن دو بورس قرار دارد که یکی از آن ها در نواحی استخوانی و دیگری در داخل لگن می باشد. ملتهب شدن منر به ایجاد درد در فرد می شود.

روش های مختلفی اعم از جراحی و غیر از جراحی به منظور درمان بورسیت لگن وجود دارد. درمان غیر جراحی شامل ایجاد تغییراتی در سبک زندگی فرد مثل عدم انجام فعالیت های سنگین بدنی، استفاده از واکر و عصا، انجام فیزوتراپی، مصرف داروهای غیر التهابی می باشد.

خیلی کم پیش می آید که پزشک جراحی را برای بورسیت لگن انتخاب کند ولی زمانی که درمان غیر از جراحی پاسخگو نبود و درد آن را کم تر نکرد جراحی آرتروسکوپی به منظور برداشتن بورس استفاده می شود.

آرتروز لگن

آرتروز لگن هم در افراد عادی و هم در ورزشکاران بسیار شایع می باشد، علت اصلی ایجاد آرتروز لگن تخریب شدن غضروف های مفصلی و همچنین آسیب دیدگی این ناحیه می باشد که با مرور زمان باعث می شود اثر محافظتی غضروف لگنی از بین برود و با هر حرکت لگنی برروی هم سایش کنند.

سایش این مفاصل همراه با درد می باشد که پزشک با استفاده از روش های درمانی مختلف مثل فیزوتراپی، تمرینات ورزشی، تزریقات مفصلی آن را درمان می کند در صورتی که نتیجه مناسبی از روش های گفته شده دریافت نشد جراحی انجام می شود.

آسیب و درد در ناحیه استخوان دنبالچه

زمانی که ضربه به صورت مستقیم به ناحیه لگن وارد شود منجر به آسیب دیدگی استخوان دنبالچه می شود بروز چنین حالتی در فرد همراه با درد می باشد. به منظور درمان این آسیب دیدگی می توان از داروهای ضد التهاب و همچنین تشکچه های مخصوصی استفاده کرد علاوه بر آن پزشک استخوان در رفته را جا می اندازد، جااندازی آن منجر به تسکین درد در فرد می شود.

کلام آخر

ما در این مقاله به توضیح برخی از آسیب های ورزشی در ناحیه لگن اشاره کردیم علاوه بر آن توضیح کوتاهی در خصوص نوع درمان آن داده شد. پس به این نکته توجه داشته باشید که با توجه به پیچیدگی استخوان لگن دردهای این ناحیه و همچنین تشخیص درست آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پس در صورت ایجاد هر نوع مشکلی در ناحیه لگن سریعا به بهترین متخصص ارتوپدی مراجعه کنید تا با استفاده از روش های نوین مشکل ایجاد شده را درمان کند.

دکتر مهدی مقتدایی

متخصص ارتوپد، فلوشیپ جراحی زانو
دکترای حرفه ای: پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران 1378
دکترای تخصصی: رتبه اول بورد ارتوپدى كشور دانشگاه علوم پزشكى تهران ١٣٨٤
فلوشیپ: جراحی زانو از دانشگاه علوم پزشکی ایران

برچسب ها:
مقالات مرتبط
درمان پارگی رباط صلیبی زانو

درمان پارگی رباط صلیبی زانو

درمان پارگی رباط صلیبی زانو با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. انتخاب نوع درمان به شدت و نوع آسیب بستگی دارد. در برخی از موارد، این...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

1 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع با پزشک