دکتر مهدی مقتدائی » تعویض مفصل » بعد از جراحی تعویض مفصل زانو چه بخوریم؟
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

بعد از جراحی تعویض مفصل زانو چه بخوریم؟

جراحی تعویض مفصل زانو یک عمل جراحی است که در آن مفصل زانو با مفصل مصنوعی جایگزین می شود. زانو مفصلی پیچیده و مهمترین مفصل تحمل کننده وزن بدن است. آسیب ها و بیماری های مختلف زانو موجب می شوند تا فرد به جراحی تعویض مفصل نیاز پیدا کند. این جراحی در صورتی که توسط بهترین جراح زانو انجام شود، می تواند عملکرد فرد را بهبود دهد و در افزایش دامنه حرکتی و بهبود سبک زندگی فرد تاثیر خوبی را ایجاد کند. اما مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو یکی از نگرانی های افرادی است که داوطلب انجام این جراحی هستند. دانستن اینکه بعد از جراحی تعویض مفصل زانو باید چه غذاهایی بخورید ضروری است. در این مطلب به مهم ترین نکات در مورد رژیم غذایی بعد از این جراحی خواهیم پرداخت.

مفصل زانو یکی از پیچیده ترین و مهم ترین مفاصل بدن است. این مفصل از سه استخوان تشکیل شده است: استخوان ران، درشت نی و کشکک. از جمله دلایل اصلی جراحی تعویض مفصل زانو، آرتروز و روماتیسم مفصلی است که منجر به التهاب و ایجاد ساییدگی در سطح مفاصل استخوان می شود. برخی از آسیب ها مانند تصادف، ضربه ناگهانی و آسیب های ورزشی نیز می توانند به جراحی تعویض مفصل منجر شوند. در ادامه لیستی از مواد غذایی که برای بهبودی پس از جراحی تعویض مفصل زانو ضروری هستند را مورد بررسی قرار می دهیم.

بعد از جراحی تعویض مفصل زانو چه بخوریم؟

بعد از جراحی تعویض مفصل زانو چه بخوریم؟

ماست

ماست یک مکمل مفید برای رژیم غذایی پس از جراحی تعویض مفصل زانو است. برخی از آنتی بیوتیک هایی که فرد در حین و بعد از جراحی دریافت می کند منجر به اختلال در باکتری های روده می شود. ماست حاوی روی و پروتئین هایی است که بهبودی فرد را سرعت می بخشد و پروبیوتیک های ماست به سلامت روده کمک می کنند.

مایعات

مایعات از جمله بهترین منابع برای حفظ سیستم گوارشی هستند. پس از جراحی، تا مدتی نمی توانید از غذاهای جامد استفاده کنید و غذاهای آبکی و سبک بهترین انتخاب هستند. بنابراین در روز های اولیه بعد از جراحی، استفاده از مایعات شفاف بسیار مهم است. مایعاتی که می توانید در نظر بگیرید شامل آب، آب نارگیل، آب انگور، آب زغال اخته، آب سیب و غیره است.

آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها در بهبود عملکرد سیستم ایمنی تاثیرگذار هستند. میوه های خانواده توت از جمله خوراکی های سرشار از آنتی اکسیدان هستند. توت ها به افراد کمک می کنند پس از جراحی با عفونت مبارزه کنند. از دیگر خوراکی های حاوی آنتی اکسیدان می توان به مرکبات، کلم بنفش، لوبیا، چغندر و اسفناج اشاره کرد.

رژیم غذایی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

گوشت بدون چربی و غذاهای دریایی

گوشت های بدون چربی و غذاهای دریایی برای بهبودی پس از جراحی تعویض زانو گزینه ای عالی هستند. این دسته از مواد خوراکی به کاهش التهاب در بدن و جلوگیری از عفونت کمک می کنند.

سبزیجات تیره و برگ دار

سبزیجات با برگ تیره منبع عالی آنتی اکسیدان ها و فیبر هستند و هضم خوب را تقویت می کنند. علاوه بر این، سبریجات از سیستم ایمنی بدن حمایت می کنند و به فرد کمک می کنند تا با برخی تغییرات فصلی و آلرژی مقابله کند.

خوراکی های غنی از پروتئین

برخی از غذاهای غنی از پروتئین مانند پنیر، لوبیا، تخم مرغ، مرغ و ماهی می توانند گزینه ای مناسب برای جراحی تعویض مفصل زانو باشند. گنجاندن این ترکیبات در رژیم غذایی به بازسازی استخوان ها و ماهیچه ها کمک می کند که باعث تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عفونت می شود.

غذاهای غنی از ویتامین C

خوراکی های حاوی ویتامین Cساخت کلاژن را در بدن افزایش می دهند. پرتقال، سیب زمینی کیوی و سایر مرکبات از جمله خوراکی های حاوی ویتامین C هستند. کلاژن به عنوان یک روان کننده بین تمام بافت های همبند عمل می کند و باعث بهبود تحرک می شود.

چربی های مفید

چربی سالم برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش احتمال عفونت ضروری است:

  • روغن زیتون
  • آووکادوها
  • روغن نارگیل
  • آجیل

چربی یک منبع انرژی طولانی مدت برای شما فراهم می کند. بسیاری از انواع چربی ها و آجیل ها سرشار از ویتامین E هستند، به ویژه بادام. ویتامین E همچنین زخم ها را سریع تر بهبود می بخشد و ظاهر جای زخم را کاهش می دهد.

برخی مواد غذایی دیگر نیز وجود دارد که فرد می تواند در طول دوره نقاهت از آنها استفاده کند. اگر به غذای خاصی حساسیت دارید، از آن اجتناب کنید و به دنبال جایگزین مناسب باشید. خوراکی هایی مانند آجیل می توانند به بهبود دوران نقاهت و تقویت سیستم ایمنی کمک کنند. اما مراقب عادات غذایی خود باشید؛ زیرا پرخوری می تواند منجر به چاقی شود. افزایش وزن می تواند فشار وارد بر زانو را تا چند برابر افزایش دهد و در روند بهبودی و عملکرد زانوی شما بعد از دوران نقاهت اختلال ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: تاثیر اضافه وزن بر زانو

پرهیز غذایی بعد از جراحی زانو

از خوردن غذاهای پرچرب و روغنی پرهیز کنید.از بین لبنیات، شیر و ماست های کم چرب بهترین گزینه هستند و بهتر است از مصرف پنیر خودداری شود. الکل، غذاهای بیش از حد فراوری شده، ویتامین k و غذاهای سرخ شده گزینه مناسبی برای دوران نقاهت جراحی تعویض مفصل زانو نیستند.

دکتر مهدی مقتدایی

متخصص ارتوپد، فلوشیپ جراحی زانو
دکترای حرفه ای: پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران 1378
دکترای تخصصی: رتبه اول بورد ارتوپدى كشور دانشگاه علوم پزشكى تهران ١٣٨٤
فلوشیپ: جراحی زانو از دانشگاه علوم پزشکی ایران

برچسب ها:
مقالات مرتبط
داروهای بعد از تعویض مفصل زانو

داروهای بعد از تعویض مفصل زانو

داروهای بعد از تعویض مفصل زانو یکی از مهم‌ترین مواردی است که به‌منظور کاهش درد، پیشگیری از عفونت و کمک به بهبود سریع‌تر بیمار...

مسافرت بعد از تعویض مفصل زانو

مسافرت بعد از تعویض مفصل زانو

مسافرت بعد از تعویض مفصل زانو نیاز به برنامه‌ ریزی دقیق و رعایت نکات مراقبتی خاصی دارد تا بهبودی به بهترین شکل ممکن ادامه یابد و...

پانسمان بعد از تعویض مفصل زانو

پانسمان بعد از تعویض مفصل زانو

پانسمان بعد از تعویض مفصل زانو نقش بسیار مهمی در روند بهبود و پیشگیری از عفونت‌های پس از جراحی دارد. با توجه به اینکه تعویض مفصل...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع با پزشک