دکتر مهدی مقتدائی » استخوان و مفاصل » درمان دررفتگی مادرزادی مفصل زانو
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

درمان دررفتگی مادرزادی مفصل زانو

درمان دررفتگی مادرزادی مفصل زانو از طریق روش‌های مختلفی انجام شود. این درمان‌ها بستگی به شدت دررفتگی، سن بیمار و شرایط جسمی او دارد. در این مقاله به بررسی روش‌های درمانی این عارضه می‌پردازیم.

درمان-دررفتگی-مفصل-زانو

بیشتر بخوانید: جراحی مینیسک زانو

اقدامات اولیه درمان دررفتگی مادرزادی مفصل زانو

یکی از بیماری های نادری که به طور مادرزادی در برخی از نوزادان اتفاق می افتد دررفتگی مادرزادی مفصل زانو است. در اغلب موارد مشاهده می شود که نوزادان مبتلا به دررفتگی مادرزادی زانو به حالت بریچ به دنیا می آیند. بریچ به وضعیتی گفته می شود که در آن نوزاد به جای اینکه از سمت سر و به طور طبیعی به دنیا بیاید از سمت پاها به بیرون از رحم منتقل می شوند.

دررفتگی مفصل زانو سبب می‌شوند که دامنه حرکتی زانوها کاهش پیدا کند و فرم قرار گیری آن ها به شکل طبیعی نباشد. به همین دلیل نیاز است که در همان دوران نوزادی روند درمان به شکل فوری انجام شود تا از بروز عارضه‌های خطرناک بعدی جلوگیری به عمل آید. در ادامه اقدامات اولیه پیش از شروع درمان این عارضه را بیان خواهیم کرد:

  • در دوران ابتدایی نوزادان احساس دردی نخواهند داشت اما در بزرگسالی و نوجوانی این افراد دچار دردهای شدید می‌شوند و این دردها یک نشانه جدی برای مراجعه به پزشک است.
  • لنگیدن پاها و تغییر حالت در زانوهای از علائم جدی برای مراجعه به پزشک و اقدام به درمان است. 
  • تصویربرداری دقیق از زانو برای شروع درمان الزامی است.
  • پزشک بعد از بررسی‌های دقیق و مشاهده نتایج تصویربرداری با توجه به سن و شدت عارضه نوع درمان را تعیین می‌کند.

بیشتر بخوانید: آرتروز مفصل لگن

انواع روش‌های درمان دررفتگی مادرزادی مفصل زانو

عارضه دررفتگی مادرزادی مفصل زانو با شدت و ضعف متفاوتی برای بیماران و نوزادان رخ می‌دهد، در زمان درمان حتما باید به این نکته توجه شود، در نتیجه روش درمانی متناسب با نوع بیماری و میزان پیشروی انتخاب خواهد شد. در ادامه به برخی از روش‌های درمان این عارضه اشاره خواهیم کرد:

فیزیوتراپی

زمانی که در رفتگی مفصل زانو خفیف باشد با انجام تمرینات تقویتی و اصلاحی می‌توان عضلات پیرامون مفصل زانو را تقویت کرد این تمرینات موجب افزایش انعطاف‌پذیری و تعادل بدن می‌شود.

آتل‌های پشتیبان

استفاده از انواع آتل‌های پشتیبان مفصل زانو می‌تواند در ثابت نگه داشتن زانو و بازگشت زانو به حالت طبیعی کمک کننده باشد.

درمان دارویی

مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی برای کاهش درد و التهاب یکی دیگر از روش‌های درمان دررفتگی مادرزادی زانو است.

بیشتر بخوانید: درمان زانوی ضربدری کودکان

تزریق هیالورونیک اسید

تزریق مواد ضد التهاب یا محلول‌های حاوی اسید هیالورونیک به مفصل زانو نیز می‌تواند در درمان مادرزادی زانو موثر باشد.

گچ گیری

در صورتی که در سنین پایین و دوران کودکی، روند درمان انجام شود روش‌های غیر جراحی از جمله روش‌هایی است که می تواند تا حد زیادی به بهبود وضعیت آنان کمک کند. یکی از این روش‌ها گچ گیری نواحی تحت تاثیر است. در این روش کل اندام‌های کمر به پایین گچ گیری می‌شود. مدت زمانی که بدن کودک باید در گچ قرار گیرد تقریباً طولانی مدت و چند ماهه است. اما هر دو هفته یکبار باید گچ‌ها تعویض شوند و زاویه قرارگیری زانوها نیز به درستی فرم دهی شود. این روند درمانی (گچ گیری) تا زمانی که زانوهای در زاویه 90 درجه قرار گیرند، ادامه دارد.

جراحی

در مواردی که دررفتگی مادرزادی زانو شدید باشد جراحی برای ترمیم و بازسازی ممکن است درمان از طریق جراحی را پیشنهاد دهد. انجام جراحی برای نوزادانی که در سنین 4 ماهگی الی 6 ماهگی قرار دارند هیچ ممنوعیتی ندارد و از روش‌های قطعی برای درمان این عارضه در این بیماران است. جراحی انواع مختلفی نظیر: بازسازی لیگامانت‌ها،جراحی اصلاح مفصل و آرتروپلاستی می‌شود.

بیشتر بخوانید: سوزش زانو

سوالات متداول

نتیجه گیری

به منظور درمان دررفتگی مادرزادی  زانو بهتر است به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا پس از معاینات کامل و مشاهده نتایج تصویربرداری‌ها، یک برنامه درمانی مناسب با توجه به شرایط شما، فراهم آورند.انتخاب بهترین متخصص ارتوپد می‌تواند تضمین نتایج درمان را به همراه داشته باشد.

دکتر مهدی مقتدایی

متخصص ارتوپد، فلوشیپ جراحی زانو
دکترای حرفه ای: پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران 1378
دکترای تخصصی: رتبه اول بورد ارتوپدى كشور دانشگاه علوم پزشكى تهران ١٣٨٤
فلوشیپ: جراحی زانو از دانشگاه علوم پزشکی ایران

برچسب ها:
مقالات مرتبط
علت بروز زانو درد در جوانی

علت بروز زانو درد در جوانی

زانو درد در جوانی معمولاً به وضعیتی اشاره دارد که فرد جوان به دلایل مختلف از جمله فعالیت‌های ورزشی یا زندگی روزمره، درد و...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع با پزشک