دکتر مهدی مقتدائی » استخوان و مفاصل » عوارض شکستن قولنج چیست
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

عوارض شکستن قولنج چیست

شکستن قولنج یکی از عادات افراد است که به مرور زمان باعث ضعیف شدن عضلات می شود. از طرفی شکستن قولنج گردن با حرکات شدید یا شکستن قولنج انگشتان دست با فشار به مفاصل می تواند اثرات مخربی را بر مفاصل و مهره گردن داشته باشد. در ادامه این مطلب از سایت دکتر مقتدایی می خواهیم به توضیحات بیشتری درباره عوارض شکستن قولنج، عوارض شکستن قولنج انگشتان دست، عوارض شکستن قولنج گردن و… بپردازیم با ما همراه باشید.

عوارض شکستن قولنج گردن

دلایل شکستن قولنج


بر اساس مطالعات حدود 54 درصد مردم عادت دارند که قولنج بند انگشتان دست خود را می‌شکنند، بدون اطلاع از عوارض شکستن قولنج، دلایلی که افراد اقدام به شکستن قولنج دست یا سایر نقاط بدن می‌نمایند عبارت است از:

ایجاد صدا

صدایی که به دلیل شکستن قولنج ایجاد می‌شود برای برخی از افراد خوشایند می‌باشد و به همین دلیل هربار این عمل را انجام می‌دهند.

احساس خوب

برخی از افراد پس از شکستن قولنج حس می‌نمایند که فضای بیشتری در مفاصل ایجاد شده است در نتیجه تحرک مفاصل با سهولت بیشتری انجام می‌شود. با اینکه بسیاری از افراد این مورد را عنوان می‌نمایند اما هیچ دلیل علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد و به نظر می‌رسد تنها احساس خوبی که پس از شکستن قولنج در افراد ایجاد می‌شود منجر به تکرار آن می‌شود.

عصبانی بودن

شکستن قولنج نیز مانند پیچاندن موها لابلای انگشتان یا جویدن ناخن‌ها می‌تواند یک راه حل برای کاهش عصبانیت باشد.

استرس

افرادی که دچار استرس هستند برای رهایی از این حس سعی می‌نمایند خود را با فعالیت‌های دیگر سرگرم نمایند، شکستن قولنج در برخی موارد می‌تواند ذهن را از موضوعی که منجر به استرس شده رها نماید.

عادت

زمانی که به هر دلیل یکی از قولنج‌های خود را می‌شکنید به طور زنجیره وار این حرکت را تا شکستن آخرین قولنج بدنتان ادامه می‌دهید بدون اینکه حتی خودتان متوجه باشید. در واقع شکستن قولنج برای برخی از افراد عادتی است که به صورت ناخودآگاه چند بار در روز آن را انجام می‌دهند. برخی از افراد حتی روزی 5 بار و یا بیشتر قولنج‌های خود را می‌شکنند.

بیشتر بخوانید: علت خشکی زانو

فرقی نمی‌کند که به چه دلیلی اقدام به شکستن قولنج خود می‌نمایند اما اگر در گروه افرادی قرار دارید که به روزانه چند بار این حرکت را انجام می‌دهد حتما با نگرانی‌هایی از قبیل اینکه شکستن قولنج منجر به بزرگ شدن بند انگشتان یا آرتروز مفاصل و سایر مشکلات و عوارض شکستن قولنج می‌شود، مواجه هستید.
هنوز تحقیقات کاملی در مورد عوارض شکستن قولنج صورت نگرفته است اما بر اساس مطالعاتی که انجام شده است هیچ گونه مدرکی از اینکه شکستن قولنج می‌تواند به مفاصل افراد آسیب بزند وجود ندارد.
همچنین برخلاف ادعاهایی که گفته می‌شود شکستن قولنج می‌تواند مفاصل را بزرگتر نماید یا اینکه منجر به ضعیف شدن آنها شود وجود ندارد.
به نظر می‌رسد مطالبی که پیرامون عوارض شکستن قولنج مطرح می‌شود به دلیل نتایج مطالعه‌ای باشد که در سال 1999 نتایج آن منتشر شد، بر اساس نتایج مطالعه‌ی نام برده شده ضعیف شدن بند انگشتان و ورم دست ناشی از شکستن قولنج انگشتان بود اما نتایج این مطالعه در تحقیقات بعدی اثبات نشد.
در مطالعه‌ای که در سال 2017 انجام شد هیچ تفاوتی بین بند انگشتان و مفاصلی که قولنج آنها شکسته می‌شد با سایر مفاصل وجود نداشت. به طور کلی شواهدی که نشان دهد شکستن قولنج می‌تواند آسیب‌های جدی و خطرناک به بدن وارد نماید بسیار اندک می‌باشد.

روش های تقویت استخوان ها

در مطالعه‌ی دیگری که در یک منبع معتبر از آرتریت و روماتولوژی به چاپ رسیده است، یک پزشک طی یک مطالعه‌ی 50 ساله هر روز 2 بار اقدام به شکستن قولنج بند انگشتان دست چپ خود کرده است بدون اینکه هیچ گاه قولنج دست راست را بشکند، در پایان آزمایش مفاصل انگستان دست چپ و راست هیچ تفاوتی با یکدیگر نداشتند و کوچکترین عارضه‌ای از آرتریت و یا تغییر شکل مفاصل و یا هرگونه عارضه ی دیگر مشاهده نشد.

هنگام شکستن قولنج مفاصل چه اتفاقی می‌افتد؟


در هنگام شکستن مفاصل که به شکستن قولنج نیز معروف است گازی به شکل حباب نیتروژن از فضای بین مفاصل آزاد می‌شود و با فشرده شدن حباب‌ها صدای تق ایجاد می‌شود. در مطالعه‌ای که با استفاده از تصویربرداری توسط ام آر آی در هنگام شکستن قولنج انجام شد محققان دریافتند که حفره‌ای در هنگام فشار منفی در هنگام جدا شدن سریع مفاصل ایجاد می‌شود، صدا همزمان با تشکیل این حفره ایجاد می‌شود اما دلیل بلند بودن آن هنوز به طور کامل مشخص نیست.

عوارض شکستن قولنج مفاصل

عوارض ناشی از شکستن قولنج


همان طوری که پیشتر اشاره کردیم شکستن قولنج اگر به طرز صحیحی انجام شود منجر به آرتروز و یا بزرگ شدن بند انگشتان نمی‌شود اما این مطلب به معنای این نیست که شکستن قولنج هیچ گونه خطری را به همراه ندارد. برخی از آسیب‌ها و عوارض شکستن قولنج که هنگام شکستن قولنج ممکن است به مفاصل خود وارد نمائید عبارت است از:

ایجاد درد

در صورتی که مفاصل را با فشار زیادی بکشید ممکن است منجر به ایجاد درد زیادی شوید.

شکستگی و تورم

در صورتی که به طور صحیحی اقدام به شکستن قولنج نکنید و یا اینکه برای شکستن قولنج خود در نواحی مانند کمر و گردن از افراد غیر متخصص کمک بگیرید ممکن است آسیب جدی به مفاصل و حتی استخوان‌ها خود وارد نمائید. در صورتی که پس از شکستن قولنج احساس درد غیرطبیعی و شدید داشتید که به تدریج بدتر شد و یا اینکه متوجه تورم در ناحیه مفاصل شدید ممکن است به رباط یا مفاصل خود آسیب وارد کرده باشید. در این صورت باید در اولین فرصت به یک متخصص مراجعه نمائید تا با انجام تصویربرداری از استخوان‌ها هرگونه شکستگی و یا در رفتگی در استخوان‌ها و مفاصل را شناسایی و جهت درمان آن اقدام نماید.

دکتر مهدی مقتدایی

متخصص ارتوپد، فلوشیپ جراحی زانو
دکترای حرفه ای: پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران 1378
دکترای تخصصی: رتبه اول بورد ارتوپدى كشور دانشگاه علوم پزشكى تهران ١٣٨٤
فلوشیپ: جراحی زانو از دانشگاه علوم پزشکی ایران

برچسب ها:
مقالات مرتبط
علت بروز زانو درد در جوانی

علت بروز زانو درد در جوانی

زانو درد در جوانی معمولاً به وضعیتی اشاره دارد که فرد جوان به دلایل مختلف از جمله فعالیت‌های ورزشی یا زندگی روزمره، درد و...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع با پزشک