دکتر مهدی مقتدائی » آسیب های ورزشی زانو » کشیدگی تاندون آشیل پا

کشیدگی تاندون آشیل پا

ماهیچه توسط یک بافت رشته‌ای نرم و محکم به استخوان متصل می‌شود. این بافت که قابل انعطاف و سفید متمایل به زرد است، تاندون یا زردپی نام دارد. انتقال نیروی تولید شده عضله به استخوان از وظایف تاندون است که باعث حرکت دادن آنها است. مثلا راه رفتن به علت وجود تاندون آشیل در پشت پا انجام می‌شود یا تاندون‌های موجود در کتف دست باعث حرکت انگشتان است. ما در این نوشته به طور کامل در مورد کشیدگی تاندون آشیل پا اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم پس تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

تاندون آشیل پا چیست؟

از قوی‌ترین و مهم‌ترین تاندون‌هایی که در بدن وجود دارد تاندون آشیل پا نام دارد. تاندون آشیل در پشت پاشنه پا قرار گرفته و وظیفه اتصال استخوان پاشنه به ماهیچه پا را دارد، همچنین تحمل وزن کشیده شدن پا بر عهده این تاندون است، که در صورت کشیدگی بیش از اندازه، می تواند دچار کشیدگی و پارگی شود.

علت کشیدگی تاندون آشیل پا

دلایل بسیار زیادی می تواند منجر به کشیدگی و آسیب تاندون آشیل پا شود که از مهم ترین دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ماهیچه ساق پا ضعیف باشد.
  • پا دارای قوس زیاد به سمت داخل باشد.
  • فشار ناگهانی بر پا وارد شود.
  • استخوان اضافی در ناحیه پاشنه پا رشد کند. (خارپاشنه)
  • کفش مورد استفاده نامناسب و تنگ باشد.
  • قبل از ورزش‌، گرم کردن پاها انجام نشود.
  • تاندون‌ها دچار التنهاب و تورم باشند (تاندونیت)
  • شروع کردن فعالیت‌ها خیلی عجولانه و سریع باشد.
  • دویدن در سربالایی انجام داده شود.

علائم کشیدگی تاندون آشیل پا

پارگی و تاندونیت پا همراه با کشیدگی تاندون آشیل ممکن است ایجاد شوند که از علائم و نشانه های مختلفی برخوردار است ک عبارتند از:

• در حرکات پا محدودیت ایجاد شود.
  • بعد از تمرین درد احساس شود.
  • در پاشنه، مچ و بعضی اوقات درد ناگهانی ایجاد شود.
  • تورم و تغییر رنگ بوجود آید.
  • در توانایی حرکت دادن انگشتان پا اختلال ایجاد شود.
  • در ناحیه پاشنه پا حساسیت بوجود بیاید.
  • در پا ضعف احساس شود.
  • هنگام بالارفتن از پله و به طور کلی در سربالایی رفتن، دردی احساس شود.

برای بررسی دقیق علت کشیدگی تاندون پا توصیه می کنیم با بهترین متخصص ارتوپدی تهران، دکتر مهدی مقتدائی از طریق لینک زیر ارتباط برقرار کنید.

تشخیص کشیدگی تاندون آشیل پا

در صورت احساس هرگونه درد خفیف یا شدید در پاشنه پا که همراه با یک یا چند علائم کشیدگی تاندون آشیل همراه باشد، حتما باید به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. پزشک بعد از انجام آزمایش‌ها و بررسی شدت عارضه، نوع و علت را تشخیص و درمان را آغاز می‌کند. از جمله روش های تشخیصی به شرح زیر می باشد.

پزشک خم و راست کردن پا و سایر حرکات پا را انجام می‌دهد تا بتواند میزان قوس پا و توان حرکتی پا را بررسی کند. در صورت کشیدگی تاندون، این حرکات دردی را در بیمار ایجاد می‌کند.

پزشک ناحیه دردناک پا را لمس می‌کند تا میزان التهاب، تورم و درد را برسی کند و تا حدودی نوع آسیب را تشخیص می‌دهد.

پزشک در ابتدا عکس‌برداری از ناحیه آسیب دیده را تجویز می‌کند. سپس برای تشخیص بهتر و دقیق‌تر، ممکن است از ام آر آی و سی تی اسکن هم استفاده کند.

بیشتر بخوانید: تاندونیت کشکک زانو چگونه درمان می شود؟

درمان کشیدگی تاندون آشیل پا

چون میزان آسیب در همه افراد یکسان نیست، بنابراین نوع درمان‌ این عارضه در افراد با یکدیگر کاملا متفاوت می باشد. به طور کلی 5 روش درمان برای کشیدگی تاندون آشیل وجود دارد. بیمار برای اینکه بتواند فعالیت‌های روزانه را انجام دهد و سریع‌تر بهبود یابد، حتما ازم است تا از این روش های درن استفاده کند البته توجه داشته باشید انجام تمامی این روش ها لازم است تا حتما توسط متخصص ارتوپدی تجویز و انجام داده شود تا نتایج بسیار خوبی را برای فرد به همراه داشته باشد.

1- درمان اولیه

2- تمرینات ورزشی

3- فیزیوتراپی

4- تزریق کورتیکواستروئید

• درمان کشیدگی تاندون آشیل با درمان‌های اولیه

درصورتی که آسیب‌ دیدگی شدید نباشد، می‌توان از درمان‌های خانگی یا اولیه استفاده کرد که مهم‌ترین آن استراحت است. فرد برای راه‌رفتن بهتر است از عصا کمک بگیرد و تا دو روز هیچ فشاری بر پای خود وارد نکند. برای کاهش درد و تورم، کمپرس سرد و یخ مفید است. این کار هر 15 دقیقه و به طور غیرمستقیم در ناحیه پشت پاشنه و ساق پا باید انجام شود. نگه‌داشتن پاشنه و ساق پا بالاتر از سطح قلب، افزایش گردش خون را در پی دارد و باعث کاهش تورم و ترمیم تاندون می‌شود، همچنین یکی دیگر از راه‌های کاهش درد، بستن پا با استفاده از تجهیزات طبی است.

• درمان کشیدگی تاندون آشیل با تمرینات ورزشی

از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین درمان این عارضه، ورزش‌های مناسب است. بیمار باید تمرین‌های کششی و تقویتی که فیزیوتراپیست مشخص می‌کند را انجام دهد. این ورزش‌ها از خشک‌شدن مفاصل و پارگی تاندون جلوگیری می‌کند.

درمان کشیدگی تاندون آشیل پا با فیزیوتراپی

بیشتر بخوانید: جراحی پیوند تاندون چگونه انجام می شود؟

• درمان کشیدگی تاندون آشیل با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی از دیگر روش‌های مفید و مطمئن است که هم بصورت دستی و هم با دستگاه انجام می‌شود. کایروپراکتیک یک تکنیک دستی است که فیزیتراپیست ناحیه آسیب‌دیده را بصورت دایره‌ای شکل با دست ماساژ می‌دهد. اوزون‌تراپی هم شکل‌های مختلفی دارد. تزریق بی‌خطر گاز اکسیژن یا اوزون به ناحیه آسیب دیده، درد و التهاب را بهبود می‌بخشد. در کنار آن اگر از مکمل‌های ضد التهابی هومیوپاتی استفاده شود، سرعت بهبود افزایش می‌یابد.

مگنت‌تراپی در درمان آسیب‌های تاندون آشیل پا بسیار تاثیرگذار است. مگنت‌تراپی همان مغناطیس درمانی است که باعث افزایش گردش خون در تاندون‌ها می‌شود. برای اینکه به بافت‌ها و تاندون‌های آسیب‌دیده شوک وارد شود، می‌توان از شاک‌ویو تراپی استفاده کرد. همچنین اولتراسوند تراپی و لیزر تراپی روش‌های دیگری هستند که برای تحریک، ترمیم بافت‌ها و تاندون‌ها بکار می‌روند.

• درمان کشیدگی تاندون آشیل با تزریق کورتیکواستروئید

از درمان‌های موقت و بدون عارضه خطرناک، تزریق کورتیکواستروئید (CSI) است. این تزریق درد را کاهش داده ولی باعث بهبود دائمی نیست.

• درمان کشیدگی تاندون آشیل با پی آر پی

در این روش که تقریبا حالت غیرتهاجمی دارد، پلاسمای غنی‌شده از پلاکت PRP را تزریق می‌کنند که مانند سایر روش‌ها التهاب و تورم تاندون را بهبود می‌بخشد.