دکتر مهدی مقتدائی » ترمیم مینیسک زانو » کیست مینیسک زانو چیست و چگونه درمان می شود؟

کیست مینیسک زانو چیست و چگونه درمان می شود؟

مینیسک نوعی غضروف در مفصل زانو است که موجب ثبات مفصل زانو می شود. این غضروف در بیشتر فعالیت های زانو نقش مهمی را ایفا می کند و وظیفه دارد تا وزن بدن را در سراسر زانو بطور یکسان پخش کند. تصور می شود که این کیست به عنوان بخشی از پاسخ درمانی بدن ایجاد می شود. هنگامی که مینیسک پاره می شود، یک کیست کوچک در مجاورت پارگی ایجاد می شود. این واکنش به عنوان بخشی از پاسخ طبیعی بدن برای درمان پارگی مینیسک زانو شناخته می شود. کیست مینیسک زانو به تنهایی مشکل خاصی را به وجود نمی آورد و زمانی مشکل ساز است که پاره شود! در این صورت می تواند درد زیادی را به همراه داشته باشد.

کیست مینیسک زانو

کیست مینیسک چیست؟

کیست مینیسک در واکنش به پارگی مینیسک زانو بوجود می آید. در صورت پارگی مینیسک، مایع منصلی زانو به بیرون نشت می کند و تشکیل کیست می دهد. کیست مینیسک معمولا در قسمت داخلی زانو تشکیل می شود اما گاهی در قسمت جانبی و خارجی زانو نیز دیده می شود. کیست زانو می تواند اندازه بزرگی داشته باشد و در صورت پاره شدن می تواند درد و ناراحتی زیادی را برای فرد ایجاد کند.

علائم کیست مینیسک زانو

کیست مینیسک در برخی موارد علائمی را ایجاد نمی کند. علائم رایج در صورت بروز شامل موارد زیر است:

• درد در زانو هنگام ایستادن
  • حساسیت در امتداد مفصل زانو
  • وجود برآمدگی سفت که بیشتر در قسمت خارجی زانو قرار دارد
  • برآمدگی که با صاف شدن زانو بیشتر نمایان می شود، اگرچه ممکن است خود برآمدگی بدون درد باشد
  • برآمدگی که اندازه آن تغییر می کند
  • تورم یا قفل شدن مفصل زانو

عوامل هشدار دهنده کیست مینیسک

عوامل زیر خطر ابتلا به کیست مینیسک را افزایش می دهد:

• ورزش های چرخشی و چرخشی که در آن مینیسک ها ممکن است پاره شوند
  • آسیب های قدیمی زانو
  • آسیب رباط های زانو به ویژه رباط صلیبی قدامی
  • افزایش سن
درمان کیست مینیسک زانو

بیشتر بخوانید: جراحی مینیسک زانو

دلایل ایجاد کیست مینیسک

کیست منیسک بیشتر در مردان 20 تا 30 ساله بیشتر دیده می شود و معمولا در پی پارگی شکاف افقی مینیسک ایجاد می شود. این نوع پارگی ممکن است در اثر چرخش بیش از حد زانو و یا در اثر ضربه مستقیم به جلو یا کنار زانو ایجاد شود. کیست ها همچنین ممکن است در اثر تخریب و فرسودگی منیسک ایجاد شوند. این مورد معمولا در سن بالا و در اثر ابتلا به آرتروز زانو ایجاد می شود.

کیست منیسک یک کیست واقعی نیست و در اثر جمع شدن مایع مفصلی زانو ایجاد می شود. هنگامی که مایع در پی پارگی مینیسک از مفصل خارج می شود، ممکن است بصورت یک توده جمع شود و کیست را تشکیل دهد.در این شرایط غضروف به عنوان یک دریچه یک طرفه عمل کند، به این صورت که مایع مفصلی می تواند از مفصل خارج شود و به داخل کیست نفوذ کند، اما نمی تواند به داخل مفصل برگردد.

تشخیص کیست مینیسک

برای اطمینان از وجود کیست مینیسک در زانو لازم است به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. پزشک می تواند از طریق معاینه فیزیکی زانو و لمس توده در زانو آن را تشخیص دهد. کیست مینیسک ممکن است با کیست بیکر اشتباه گرفته شود، بنابراین انجام معاینات و آزمایشات پزشکی برای تشخیص این موضوع لازم است.

کیست مینیسک معمولا در پی پارگی مینیسک اتفاق می افتد. زانو درد، صدا دادن زانو در لحظه پارگی و آسیب و ضربه به زانو از علائم پارگی مینیسک هستند. کیست مینیسک از طریق برخی از آزمایش های تصویر برداری مانند MRI قابل تشخیص است. این آزمایش اندازه و محل قرار گیری کیست را مشخص می کند. آزمایش های دیگری مانند سونوگرافی نیز به تشخیص این عارضه کمک می کند.

علائم کیست مینیسک زانو

درمان کیست مینیسک

کیست مینیسک در مراحل اولیه و در صورت گسترده نبودن، با درمان های ساده ای مانند قرص های ضد التهاب و کمپرس سرد از بین می رود. در برخی موارد نیز کیست و مطب پزشک با استفاده از یک سوزن تخلیه می شود اما احتمال جمع شدن مجدد مایعات در کیست وجود دارد؛ مگر اینکه پارگی مینیسک درمان شود. در مواردی که کیست گسترده تر است و با درد همراه است، تزریق کورتیزون به داخل دیسک می تواند موثر باشد.

در مواردی که بیماری پیشرفت کرده باشد و بیمار علائمی مانند قفل شدن یا خالی کردن زانو را تجربه کند، پزشک ممکن است جراحی زانو را توصیه کند. پارگی منیسک همیشه نیازی به جراحی ندارد. درصورت نیاز، رایج ترین جراحی برای درمان این عارضه جراحی آرتروسکوپی زانو است.در این روش، جراح با استفاده از ابزار های مخصوص، برش های کوچکی را روی زانو ایجاد می کند و از آن طریق پارگی مینیسک را درمان می کند. پس از ترمیم پارگی، کیست معمولا از بین می رود و امکان بازگشت مجدد کیست بسیار کم است.

کیست مینیسک دیر پی پارگی مینیسک زانو ایجاد می شود و معمولا علائم خاصی را به همراه ندارد. از آنجا که این کیست در پی پارگی مینیسک ایجاد می شود، معمولا به درمان نیاز دارد، بنابراین در صورت مشاهده علائم بهتر است به بهترین جراح زانو مراجعه کنید.