دکتر مهدی مقتدائی » آرتروز » جراحی آرتروز زانو
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

جراحی آرتروز زانو

از آنجایی که زانو یکی از بزرگترین مفاصل بدن است و برای انجام حرکات مختلف بسیار مهم است، بیماری یا آسیب در مفصل زانو می تواند توانایی شما را برای انجام کارهایی که نیاز دارید و دوست دارید انجام دهید به میزان قابل توجهی مختل کند. آرتروز زانو یکی از بیماری های شایع زانو است که می تواند با درد و محدودیت حرکتی زانو همراه باشد؛ بنابراین درمان این عارضه از اهمیت بسیاری برخوردار است. روش های درمانی مختلفی برای آرتروز زانو وجود دارد که پزشک با توجه به نوع و میزان آسیب دیدگی، آنها را تجویز می کند. در این مطلب قصد داریم تا به جراحی آرتروز، اواع آن و انتخاب بهتین جراح آرتروز زانو بپردازیم.

جراحی آرتروز زانو

هر یک از مفاصل زانو شما از استخوان های قسمت بالایی و پایینی ساق، رباط ها و تاندون های قوی که به تثبیت زانو کمک می کنند، غضروف و مایعات روان کننده و کشکک (کشکک زانو) تشکیل شده است. عضلات اطراف زانو نیز به تثبیت و محافظت از مفصل کمک می کنند. هنگامی که به آرتروز مبتلا هستید، غضروف مفصل فرسوده می شود، مایعات روان کننده کاهش می یابد، فضای بین استخوان های مفصل باریک می شود و همه اینها منجر به آسیب به این استخوان ها می شود. در نهایت، استخوان‌های مفصل شروع به ساییدگی روی یکدیگر می‌کنند که با فرسایش و درد زانو همراه است.

انواع مختلفی از آرتروز وجود دارد، از جمله آرتریت روماتوئید و آرتریت پسوریاتیک، اما شایع ترین نوع آرتروز، دژنراتیو است. این یک بیماری پیشرونده است و بسته به مرحله و شدت بیماری، درمان های مختلفی برای آن وجود دارد. انواع شدیدتر آرتروز اغلب با جراحی، به ویژه جراحی تعویض مفصل زانو، درمان می شوند.

آرتروز زانو چگونه ایجاد می شود؟

آرتروز زانو زمانی ایجاد می شود که غضروف زانو دچار آسیب شده باشد. غضروف مفصلی، باعث می شود تا استخوان های زانو بتوانند به راحتی روی یکدیگر حرکت کنند. در صورت از بین رفتن غضروف، استخوان ها در تماس مستقیم با یکدیگر قرار می گیرند و دچار فرسایش و ساییدگی می شوند.

فرسودگی و سایش استخوان ها با درد، التهاب و ناراحتی همراه است و می تواند دامنه حرکات فرد را محدود و تکان دادن پا را دشوار کند. آرتروز زانو یک بیماری پیشرونده است و باید در هر مرحله، برای درمان آن اقدام شود.

آرتروز زانو چگونه ایجاد می شود؟

جراحی آرتروز زانو

درمان آرتروز زانو در وقع با دو روش جراحی و غیر جراحی ممکن است. درمان های غیر جراحی آرتروز زانو معمولا زمانی کاربرد دارند که مشکل زانو شدید نباشد. در صورت شدید بودن عارضه، پزشک معمولا جراحی را توصیه می کند. برای درمان آرتروز زانو با جراحی، چند روش مختلف وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی می کنیم:

جراحی تعویض مفصل زانو

بیماران مبتلا به آرتروز متوسط ​​تا شدید زانو که گزینه‌های درمانی غیرجراحی برای آنها کارساز نیست، ممکن است به جایگزینی کامل مفصل زانو نیاز داشته باشند. جراحی تعویض مفصل زانو شامل بریدن انتهای آسیب دیده استخوان درشت نی (استخوان ساق پا) و استخوان ران و پوشاندن هر دو آنها با پروتز است. مفصل زانو معمولا با مفصل مصنوعی جایگزین می شود. سطوح جدید به آرامی در مقابل یکدیگر حرکت می کنند و یک مفصل زانو کاربردی ایجاد می کنند. بهبود نسبی معمولاً 4 تا 6 هفته طول می کشد و بهبودی کامل ممکن است از چند ماه تا یک سال زمان ببرد.

تعویض مفصل نیمه زانو

جراحی تعویض مفصل نیمه زانو، فقط بخش آسیب دیده مفصل زانو را با حفظ مناطق سالم درمان می کند. این جراحی فقط برای تعداد کمی از افراد مناسب است، و بیمارانی که زانوهایشان به خوبی در یک راستا قرار نگرفته باشند ممکن است واجد شرایط نباشند. در مقایسه با تعویض کامل مفصل زانو، تعویض مفصل نیمه زانو کمتر تهاجمی است، بنابراین معمولاً درد کمتری دارد و به زمان بهبودی کمتری نیاز دارد. با این حال، تعویض مفصل نیمه زانو به اندازه تعویض کامل زانو برای کاهش درد موثر نیست.

آرتروسکوپی زانو

جراحی آرتروسکوپی زانو نوعی جراحی است که طی آن جراح که یک برش کوچک در زانو ایجاد می کند و آسیب دیدگی غضروف را درمان می کند. در زانوی مبتلا به آرتروز، نقش بسیار محدودی برای آرتروسکوپی وجود دارد و نتایج این جراحی تا حدی غیر قابل پیش بینی است.

استئوتومی زانو

جراحی استئوتومی زانو روش شامل بریدن استخوان و تغییر جهت زانو است. این جراحی برای تعداد محدودی از افراد جوان که از نظر جسمی فعال هستند و عواملی مانند هم ترازی نامناسب زانوی آنها باعث ساییدگی و پارگی شدید فقط در یک طرف مفصل زانو شده است مناسب است. در طول استئوتومی زانو، جراح استخوان ران یا درشت نی (استخوان ساق پا) را برش می دهد اصلاحات مورد نظر را انجام می دهد. این جراحی تراز زانو را اصلاح می کند تا فشار را از ناحیه آسیب دیده زانو کم کند. هدف این جراحی، کاهش درد و کند کردن پیشرفت آرتروز است.

بهترین جراح آرتروز زانو

زانو عضوی بسیار مهم و حساس است و در صورت بروز مشکل در این عضو، لازم است تا به بهترین جراح زانو مراجعه کنید. دکتر مهدی مقتدایی، متخصص جراحی زانو، با سالها تجربه در حوزه جراحی زانو و درمان بیماری های زانو، می تواند در بهبود آسیب های ارتوپدی مربوط به زانو به شما کمک کند. در صورت نیاز به مشاوره، می توانید با مطب دکتر مهدی مقتدایی تماس حاصل فرمایید.

دکتر مهدی مقتدایی

متخصص ارتوپد، فلوشیپ جراحی زانو
دکترای حرفه ای: پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران 1378
دکترای تخصصی: رتبه اول بورد ارتوپدى كشور دانشگاه علوم پزشكى تهران ١٣٨٤
فلوشیپ: جراحی زانو از دانشگاه علوم پزشکی ایران

برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع با پزشک