دکتر مهدی مقتدائی » جراحی زانو » چگونه بهترین دکتر برای زانو پرانتزی را انتخاب کنیم؟

چگونه بهترین دکتر برای زانو پرانتزی را انتخاب کنیم؟

زانو پرانتزی حالتی است که در آن پاها از ناحیه زانو به سمت بیرون خم می شوند به طوری که هنگام ایستادن، زانوها با هم برخورد نمی کنند. زانو پرانتزی معمولا در سنین 12 تا 18 ماهگی ظاهر می شود و می تواند در یک یا هر دو زانو دیده شود. در بیشتر موارد، زانو پرانتزی تا زمانی که کودک 3 یا 4 ساله شود، از بین می رود. در بیشتر موارد، زانو پرانتزی به ندرت جدی است و معمولاً نیازی به درمان ندارد؛ زیرا باعث درد نمی شود یا بر توانایی فرد برای راه رفتن یا دویدن تأثیر نمی گذارد.

درمان زانو پرانتزی

علائم زانو پرانتزی چیست؟

معمولاً پاهای پرانتزی در کودکان خردسال باعث ناراحتی یا درد نمی شود. با این حال، اگر شرایط خود به خود اصلاح نشود، می تواند منجر به علائمی مانند:

• یک شکاف آشکار بین زانوها هنگام ایستادن با پاهای کنار هم
  • شکافی که پس از 3 سالگی ادامه یا بدتر می شود
  • درد زانو یا لگن که به آسیب ربطی ندارد
  • کاهش دامنه حرکتی در لگن
  • مشکل در راه رفتن یا دویدن
  • بی ثباتی در زانو

در افراد بزرگسال، علائم زیر نشان دهنده پرانتزی بودن زانو است:

• ساییدگی کناره خارجی کفش
  • متمایل شدن کشکک ها به داخل
  • زانو درد و خستگی زودرس
  • چرخش ساق
زانو پرانتزی

بیشتر بخوانید: انواع انحراف زانو یا دفورمیتی و درمان آن

علت پرانتزی شدن زانو

در کودکان، پیچ خوردن پاها در رحم، باعث ایجاد زانو پرانتزی می شود.

علل دیگر زانو پرانتزی عبارتند از:

• بیماری بلانت: این بیماری باعث رشد غیر طبیعی ساق پا و انحنای ساق پا در زیر زانو می شود. هنگامی که کودک شروع به راه رفتن می کند، پرانتزی بودن زانو بدتر می شود. با گذشت زمان، این وضعیت ممکن است به مشکلات مفصل زانو نیز منجر شود.
  • دیسپلازی استخوان: این یک اصطلاح کلی برای بسیاری از شرایطی است که بر رشد استخوان و غضروف تأثیر می گذارد و منجر به ناهنجاری در اندازه یا شکل استخوان می شود.
  • عفونت یا آسیب: عفونت قبلی، آسیب یا شکستگی استخوان که به خوبی التیام نیافته است ممکن است از رشد و تکامل طبیعی استخوان های پا جلوگیری کند.
  • راشیتیسم یا نرمی استخوان: این بیماری ناشی از کمبود طولانی مدت ویتامین D است که برای رشد سالم و رشد استخوان ها ضروری است. این حالت باعث نرم و ضعیف شدن استخوان ها می شود و باعث خم شدن پاها می شود.
  • کمبود ویتامین D
  • شکستگی استخوان
  • بد نشستن و بد ایستادن
  • زود راه افتادن کودک

عوامل خطر برای زانو پرانتزی

عوامل زیر می توانند در ایجاد پاهای پرانتزی نقش داشته باشد:

• چاقی به خصوص در کودکی، می تواند وزن یا فشار بیش از حد بر روی مفاصل وارد کند و بیماری هایی مانند آرتریت یا بلانت را ایجاد کند.
  • ژنتیک و وجود زانو پرانتزی در اعضای خانواده می تواند نشان دهنده تمایل ژنتیکی به پرانتزی شدن زانو باشد.

عوارض پرانتزی بودن زانو چیست؟

عوارضزانو پرانتزی درمان نشده عبارتند از:

• مشکل در راه رفتن و دویدن
  • ناهنجاری‌ها، مانند تفاوت در طول پا در صورت خمیده شدن تنها یک پا
  • خطر ابتلا به آرتریت در مراحل بعدی زندگی
  • بی ثباتی زانو
  • آسیب زانو
جراحی زانو پرانتزی

زانو پرانتزی چگونه درمان می شود؟

روش درمان زانو پرانتزی باید توسط متخصص ارتوپد تشخیص داده شود. درمان در نوزادان و کودکان خردسال معمولا ضروری نیست و در بسیاری از موارد انحراف پاها خود به خود برطرف می شود. اما در صورتی که پاهای کودک بعد از 3 یا 4 سالگی همچنان پرانتزی بود، نیاز به درمان پزشکی است. بطور کل، روش درمان زانو پرانتزی بصورت زیر است:

• در برخی موارد از بریس به عنوان درمان اولیه استفاده می شود اما بریس بیشتر برای کودکان کاربرد دارد. در کودک در حال رشد، ممکن است از جراحی با حداقل برش هدایت شده برای تشویق اندام به رشد تدریجی مستقیم استفاده شود. ممکن است نیاز به استئوتومی باشد که در آن استخوان درشت نی و نازک نی هر کدام بریده شده و سپس مجدداً تراز می شوند.
  • فیزیوتراپی نیز بخش مهمی از درمان است، به ویژه در مواردی که جراحی رخ داده است.
  • در نوجوانان بالغ و در بزرگسالان، جراحی استئوتومی زانو برای درمان زانو توصیه می شود. در بیشتر موارد، ساق پا درمان می شود، اما شرایطی وجود دارد که استخوان ران یا هر دو استخوان ران و درشت نی درمان می شوند. بعد از جراحی زانو پرانتزی، فیزیوتراپی می تواند به بهبود زانو پرانتزی کمک کند.

بهترین دکتر برای درمان زانو پرانتزی

اگر به دنبال درمان زانو پرانتزی خود هستید، بهتر است بهترین پزشک متخصص را انتخاب کنید؛ زیرا در صورت نیاز به جراحی، مهارت جراح بسیار مهم و تاثیرگذار است. در هنگام انتخاب پزشک، به تخصص و تجربه پزشک و همچنین مدارک و روزمه وی توجه کنید. برخی از جراحان ارتوپد، فوق تخصص جراحی زانو هستند و تجربه بالایی در این زمینه دارند.

دکتر مهدی مقتدایی، متخصص ارتوپد و فوق تخصص جراحی زانو، با سالها سابقه در انجام انواع جراحی زانو از جمله استئوتومی و تعویض مفصل، می توانند در این مورد به شما کمک کنند. در صورت نیاز به مشاوره برای درمان زانو پرانتزی، می توانید با مطب دکتر مهدی مقتدایی تماس حاصل فرماید.