دکتر مهدی مقتدائی » آرتروز » روش های درمان آرتروز زانو بدون نیاز به جراحی
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

روش های درمان آرتروز زانو بدون نیاز به جراحی

آرتروز یکی از مشکلات بسیار شایع است که برای مفاصل بدن بوجود می آید. مفصل زانو به دلیل کارکرد بالا در فعالیت های روزانه بیشتر از سایر اعضا در معرض ساییدگی و آرتروز قرار دارد. آرتروز زانو، در اثر فرسایش غضروف مفصلی و گسترش التهاب در مفصل و استخوان ایجاد میشود. آرتروز را میتوان با روش های غیرجراحی نیز درمان کرد.

آرتروز ممکن است با علائم مختلفی مانند درد و خشکی زانو همراه باشد. درمان آرترزو زانو از راه های مختلفی امکان پذیر است. آرترزو در برخی موارد به جراحی نیاز دارد؛ اما روش های درمانی غیرجراحی بسیاری برای درمان این عارضه وجود دارد که در این مطلب به برخی از مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

آرترزو زانو چیست؟

آرتروز زانو یکی از بیماری های شایع زانو است که معمولا در افراد بالای 40 سال دیده میشود. این عارضه، یک بیماری تخریبی است که با فرسایش غضروف زانو شروع میشود و به مرور به استخوان و مفصل زانو و بافت های اطراف آن نیز منتقل میشود و آن ها را ملتهاب میکند.آ

آرتروز درواقع استخوان تحتانی زانو و قسمت بالایی استخوان درشت نی را مورد تخریب قرار میدهد. آرتروز در بیشتر مواقع با درد همراه است و انجام برخی فعالیت های روزانه مانند نشستن و برخاستن را برای فرد دشوار میکند.

عوامل موثر در ایجاد آرترزو زانو

سن: آرتروز در اثر فرسایش غضروف و ساییدگی زانو ایجاد میشود و افزایش سن یکی از عواملی است که احتمال بروز آن را افزایش میدهد. هرچند که آرترزو در بسیاری از مواقع از میانسالی شروع میشود و بدون اینکه علائمی داشته باشد خود را در سنین بالا نشان میدهد.

آسیب های زانو: برخی آسیب های زانو میتوانند احتمال بروز آرتروز را در فرد افزایش دهند. از جمله این آسیب ها میتوان به پارگی مینیسک، پارگی رباط، شکستگی، کشیدگی عضلات و ضربه به زانو اشاره کرد.

وزن: افزایش وزن از عوامل موثر در تشدید علائم آرتروز است. معمولا نتیجه روش های درمانی و جراحی در افرادی که وزن کمتری دارند نیز بهتر است.

علائم آرترزو زانو

از جمله علائم آرتزوز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد در هنگام انجام فعالیت های روزانه
  • خشکی مفصل زانو
  • التهاب و ورم زانو
  • محدودیت و دشواری در حرکت
  • ضعف عضلات زانو
  • صدا دادن مفصل زانو
  • تغییر شکل مفصل زانو
آرتروز زانو

درمان غیرجراحی آرترزو زانو

آرتروز درمان قطعی ندارد اما میتوان آن را از طریق جراحی و یا روش های غیرجراحی درمان کرد. برای درمان این عارضه، معمولا متخصص در درجه اول درمان های غیرجراحی را توصیه میکند. درمان های غیرجراحی شامل روش های مختلفی است که با توجه به شدت عارضه و شرایط فرد تجویز میشود.

کاهش وزن

کاهش وزن راهکاری برای درمان آرترزو نیست اما در بهبود آن تاثیر چشمگیری دارد. وزن زیاد یکی از عوامل موثر در تشدید علائم آرترزو است و با کاهش وزن میتوان این علائم را کاهش داد. نتایج روش های درمانی و جراحی زانو نیز در افرادی که وزن کمتری دارند بسیار بهتر است.

تمرینات ورزشی

تمرینات ورزشی میتوانند با تقویت عضلات، تاثیر بسزایی در بهبود آرتروز داشته باشند. پیاده روی در سطوح صاف و یا راه رفتن روی تردمیل بدون شیب میتواند در بهبود این عارضه تاثیرگذار باشد.

آرتروز معمولا عضله چهار سر ران را ضعیف میکند؛ بنابراین تقویت این عضله با انجام تمرینات کششی، هوازی و قدرتی، میتواند در بهبود آرتروز زانو موثر باشد. حرکات ورزشی معمولا تحت نظر متخصص و فیزیوتراپیست تجویز میشود. این تمرینات ممکن است نیاز به جراحی و استفاده از دارو را به تعویق بیندازند و یا اثربخشی آنها را افزایش دهند.

داروهای ضد درد و ضد التهاب

برخی انواع دارو میتواند در تسکین درد آرتروز زانو موثر باشد. برای تشخیص نوع دارو و میزان مصرف آن، حتما باید به پزشک مراجعه و شرایط فرد بررسی شود. از معمول ترین داروهای ضد درد برای بهبود آرترزو، استامینوفن و ایبوپروفن است. نوع دیگر از داروهایی که ممکن است برای درمان آرتروز تجویز شود، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی است که بدون نسخه در دسترس قرار میگیرند.

فیزیوتراپی برای درمان آرترزو

فیزیوتراپی از دیگر روش هایی است که به بهبود درد ناشی از آرترزو کمک میکند. طی فیزیوتراپی، حرکات و فعالیت های فرد اصلاح میشود و با تجویز برنامه ورزشی ایمن و موثر، به مرور زمان آرترزو بهبود پیدا میکند.

لیزر درمانی

یکی از روش های ایمن برای بهبود آرترزو، لیزر درمانی است که در صورت صلاحدید پزشک بکار گرفته میشود. لیزر با تحریک سلولی و افزایش ساخت عروق، خونرسانی به بافت را افزایش میدهد و به ترمیم بافت های آسیب دیده کمک میکند.

تزریق کورتون

تزریق کورتون به داخل مفصل، در مواقعی که استفاده از دارو نتیجه بخش نبوده و فرد دچار التهاب و درد حاد است کاربرد دارد. تزریق کورتون هر 3 ماه یکبار امکان پذیر است و میتواند در بهبود درد تاثیر زیادی داشته باشد. علاوه بر کورتون، امروزه روش های تزریقی جدید تری برای بهبود آرتروز به کار گرفته میشود. برای مثال تزریق هیالورونیک اسید و تزریق پلاسمای غنی از پلاکت میتواند به بهبود آرتروز کمک کند.

درمان آرتروز زانو با جراحی

معمولا برای درمان آرترزو زانو ابتدا از روش های غیرجراحی، توانبخشی و تغییر سبک زندگی استفاده میشود. اما در مواردی که آرتروز شدید باشد و علائم آن  باعث اختلال در فعالیت های روزانه فرد شود، به تعویض مفصل زانو نیاز است. طی این جراحی، سطح مفصل زانو با یک مفصل مصنوعی جابجا میشود و این امر انجام برخی حرکات را برای فرد اسان تر میکند.

معملولا عمر مفصل مصنوعی کوتاه است، بنابراین سعی میشود تا با بکارگیری سایر روش های درمانی، جراحی تعویض مفصل را تا حد امکان به تعویق انداخت.

کلام آخر

آرتروز زانو یکی از مشکلات شایع زانو است که معمولا با درد، خشکی مفصل و دشواری در انجام برخی از حرکات همراه است. آرتروز را میتوان با درمان های غیرجراحی تسکین داد؛ اما در برخی موارد نیز ممکن است به جراحی نیاز باشد.

دکتر مهدی مقتدایی

متخصص ارتوپد، فلوشیپ جراحی زانو
دکترای حرفه ای: پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران 1378
دکترای تخصصی: رتبه اول بورد ارتوپدى كشور دانشگاه علوم پزشكى تهران ١٣٨٤
فلوشیپ: جراحی زانو از دانشگاه علوم پزشکی ایران

برچسب ها:
مقالات مرتبط

پیشگیری از آرتروز زانو

آیا راهی برای جلوگیری و پیشگیری از آرتروز زانو وجود دارد؟ اگر می خواهید تا در مورد این موضوع بیشتر بدانید حتما تا انتهای این...

جراحی آرتروز زانو

جراحی آرتروز زانو

از آنجایی که زانو یکی از بزرگترین مفاصل بدن است و برای انجام حرکات مختلف بسیار مهم است، بیماری یا آسیب در مفصل زانو می تواند...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع با پزشک