دکتر مهدی مقتدائی » آرتروز » پیشگیری از آرتروز زانو
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

پیشگیری از آرتروز زانو

آیا راهی برای جلوگیری و پیشگیری از آرتروز زانو وجود دارد؟ اگر می خواهید تا در مورد این موضوع بیشتر بدانید حتما تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید چرا که در خصوص مهم ترین راه های پیشگیری از این مشکل صحبت خواهیم کرد. آرتروز زانو در واقع نشان دهنده التهاب زانو ها است که می تواند ساییدگی مفاصل زانو ها را به همراه داشته باشد بروز چنین اتفاقی در زانو ها منجر به ایجاد اختلالاتی در راه رفتن فرد و از همه مهم تر عدم انجام فعالیت های روزانه خواهد شد.

پیشگیری از آرتروز زانو

راه های جلوگیری از آرتروز زانو

بالا رفتن سن در افراد، انجام فعالیت های سنگین بدنی یا فعالیت های بدنی نامناسب، وارد شدن ضربه به زانو ها یا شکستگی، اضافه وزن و بسیاری از موارد دیگر می تواند آرتروز زانو را به همراه داشته باشد. از مهم ترین راه هایی که در پیشگیری از آرتروز زانو ها می تواند موثر باشد به شرح زیر می باشد:

کاهش وزن

امروزه با تغییراتی در سبک زندگی افراد سن ابتلا به آرتروز زانو نیز به طبع کاهش یافته است چرا که افزایش وزن و چاقی یک سبک زندگی غلط است، با بالا رفتن وزن و چاقی به طبع وارد شدن فشار به زانو ها بیشتر خواهد بود و همین موضوع تحلیل غضروف های این ناحیه را به همراه خواهد داشت. پس اگر اضافه وزن دارید حتما با رعایت یک رژیم غذایی مناسب آن را کم کنید.

نشستن درست

یکی از عادت های ما ایرانی ها نشستن برروی زانو ها است، در حالی که این نوع نشستن کاملا غلط بوده چرا که باعث ایجاد فشار زیاد به زانو ها می شود. پس با توجه به اهمیت بالای این موضوع و خم نشدن بیش از اندازه آن بهتر است تا برروی صندلی و یا مبل بنشینید از همه مهم تر حتما توجه کنید که نشستن شما به گونه ای باشد که کف پاها برروی زمین قرار بگیرند.

نکته: در زمان نشستن دقت داشته باشید که هر ساعت برای مدت زمان بسیار کوتاهی مثلا 2 الی 3 دقیقه کمی قدم بزنید.   

عدم بلند کردن اجسام سنگین

انجام هر گونه فعالیت سنگین بدنی در واقع همانند بلند کردن اجسام سنگین خواهد بود. پس با توجه به اهمیت بالای این موضوع بهتر است تا افرادی که شغل های خیلی سختی دارند حتما در زمان انجام کار سخت دقت کافی را داشته باشند تا به آرتروز زودرس مبتلا نشوند.

از زانو بند استفاده کنید

استفاده از زانو بند در واقع می تواند زانوی شما را در برابر فشار یا ضربه محافظت کند. اگر در گذشته زانوی شما آسیب دیده است حتما زانو بند را استفاده نمایید. نکته ای که حتما می بایست به آن توجه داشته باشید این است که حرکت زانو ها بعد از استفاده از زانو بند محدود خواهد شد پس برای مدت زمان طولانی از آن استفاده نکنید.

درمان پای پرانتزی

پرانتزی بودن زانو ها و عدم درمان آن می تواند آرتروز زانو ها را ایجاد نماید. پس بهترین راه این است که در صورت پرانتزی بودن پاها حتما هر چه سریع تر به بهترین متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید تا با اقدامات درمانی مناسب که می تواند شامل جراحی باشد بتوان به اصلاح زانو ها کمک کرد.

کنترل قند خون

داشتن قند خون بالا احتمال ابتلا به آرتروز زانو را افزایش می دهد پس در صورت داشتن بیماری دیابت حتما آن را کنترل کنید.

انجام ورزش های مناسب

توجه داشته باشید که انجام برخی از ورزش ها می تواند از سائیدگی مفاصل زانو ها پیشگیری کند به عنوان مثال قدم زدن زان آن هم به مدت 30 دقیقه بسیار مفید است علاوه برآن تقویت عضلات چهار ران، شنا، کشش عضلات منتهی مفصل را انجام دهید انجام تمامی ورزش های نام برده باید به درستی انجام داده شوند تا آسیب جدی تری به زانو ها وارد نشود.

سایر راه های پیشگیری

  • پیاده روی در محیط های سربالا یا سرازیری خودداری کنید.
  • پوشیدن کفش های پاشنه بلند ممنوع است بهترین نوع آن کفش های لژ دار همراه با کفی نرم می باشد.
  • از بالا و پایین رفتن پله ها خودداری کنید بهترین گزینه استفاده از آسانسور است.
  • از سرویس بهداشتی فرنگی استفاده کنید.

کلام آخر

همانطور که خواندید ما در این نوشتار در خصوص راه های پیشگیری از ابتلا به آرتروز زانو صحبت کردیم همانطور که می دنید آرتروز زانو یک عارضه دردناک در زانو ها محسوب می شود که می تواند سائیدگی مفاصل را به همراه داشته باشد از همین رو شما با انجام اقدامات پیشگیرانه می توانید از ایجاد آن و حتی بدتر شدن آن پیشگیری نمایید.

دکتر مهدی مقتدایی

متخصص ارتوپد، فلوشیپ جراحی زانو
دکترای حرفه ای: پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران 1378
دکترای تخصصی: رتبه اول بورد ارتوپدى كشور دانشگاه علوم پزشكى تهران ١٣٨٤
فلوشیپ: جراحی زانو از دانشگاه علوم پزشکی ایران

برچسب ها:
مقالات مرتبط
جراحی آرتروز زانو

جراحی آرتروز زانو

از آنجایی که زانو یکی از بزرگترین مفاصل بدن است و برای انجام حرکات مختلف بسیار مهم است، بیماری یا آسیب در مفصل زانو می تواند...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع با پزشک